- This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › Sköldkörtelhormon
Visste inte vart jag skulle lägga denna så det blev här.
Endel överviktiga personer har ju som jag förstått ibland en låg utsöndring av sköldkörtelhormon. Vissa försöker då åtgärda det med att få i sig extra Iodine eller tar ett tillskott från Kelp för att boosta hormonnivåerna.
Min fråga är vad det kan bli för konsekvenser om man tar dessa tillskott men har en normal sköldkörtelfunktion?
Inga pga hormonpåverkan. Det går inte att uppregelra hormoner till skadliga nivåer med sjögräs och jod. Om det händer något alls.
jag har antikroppar mot min sköldkörtel, och tar levaxin för att det ska funka som det ska. för låg utsöndring kan ha effekter som trötthet,håravfall, problem med magen, men oxå låg ämnes omsättning. sök på underproduktion av sköldkörtel så finns det massor. om man är orolig för om man har över el under produktion tar man ett blodprov som visar hur det ser ut.
De flesta får dessutom i sig jod via joderat bordssalt. 1 tsk ger dagsbehovet (150ug).
Endel överviktiga personer har ju som jag förstått ibland en låg utsöndring av sköldkörtelhormon. Vissa försöker då åtgärda det med att få i sig extra Iodine eller tar ett tillskott från Kelp för att boosta hormonnivåerna.
Min fråga är vad det kan bli för konsekvenser om man tar dessa tillskott men har en normal sköldkörtelfunktion?
Det händer som sagt inte ett dugg vare sig för friska eller normala individer om man äter extra jod eller sjögräs. Enda risken är att du blir förgiftad av joden. Var glad för att du har normala hormonnivåer. Det är ingenting du vill mixtra med, tro mig.
Kan det vara positivt att stoppa i sig lite extra jod om man har för lite T3 ?
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY