Home › Forums › Kost och Näringslära › Skolmat
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 januari, 2011 at 22:15 #54007Anonym anvandareMember25 januari, 2011 at 22:15 #135658Anonym anvandareMember
Yes, nu på torsdag så blir det spagetti med köttfärssås på min skola.
frågan är, hur skall jag äta då under min deff? skall jag fylla tallriken med sallad och massa körrfärssås bara elr? kanske lite pasta då men..
idag till exempel var det köttgryta, då gjorde ja upp en hög med sallad sen la på grytan på som det vore en hög med ris ^^. Sämst koll på hur ja skall äta i alla fall..
25 januari, 2011 at 22:27 #135659Anonym anvandareMemberHur kan du klara av en deff om du har ”sämst koll på att äta”. låter inte som en bra ide.
25 januari, 2011 at 22:30 #135660Anonym anvandareMemberjonas svensson wrote:Yes, nu på torsdag så blir det spagetti med köttfärssås på min skola.frågan är, hur skall jag äta då under min deff? skall jag fylla tallriken med sallad och massa körrfärssås bara elr? kanske lite pasta då men..
idag till exempel var det köttgryta, då gjorde ja upp en hög med sallad sen la på grytan på som det vore en hög med ris ^^. Sämst koll på hur ja skall äta i alla fall..
Om du inte vill väga mat och börja räkna kcal i skolan så rekommenderas matlådor där du i förväg har mätt och räknat så att du vet exakt hur mycket och vad du äter.
Det finns så mycket individuella faktorer som avgör huruvida vilken ”deff-metod” du svarar bäst på. Dock om målet är att gå ner i vikt så skulle jag satsa på att minska portionerna till ”lagom-mätt” nivå (inte bamsemeganuskajagfanätaupphelaskolköket-portionerna) och öka proteindelen gentemot kolhydratsdelen. Men det är jag…
25 januari, 2011 at 22:30 #135661Anonym anvandareMembermen jag kan väll lite men så som jag måste fråga hela tiden så känns det som jag har sämst koll!! man känner sig lite små dum att fråga en del
26 januari, 2011 at 07:13 #135662Anonym anvandareMemberDe gånger de var spagetti och köttfärssås på skolan när dietade så åt jag skitmycket. Käka mindre under resten av dagen bara. Passa på att lägga in ett tungt pass innan/efter lunchen så är förmodligen den stora mängden energi till en fördel bara.
Och sluta noja så mycket. En fuskmåltid hit och dit gör ingen skillnad i det långa loppet.
26 januari, 2011 at 07:51 #135663Anonym anvandareMemberNaturligtvis inget fel i att äta spaghetti och köttfärssås. Du kommer inte vakna upp med tio kilos viktuppgång dagen efter. Skär ner lite på skolmatsportionerna och utvärdera med tiden helt enkelt. Man ska inte behöva kaloriräkna för att få önskad vikt. Men ett högt proteinintag är bra att hålla koll på.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.