Sliten efter träning

Home Forums Kost och Näringslära Sliten efter träning

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Är det någon som vet varför man känner sig sliten efter att man har styrketränat med fler reps och mindre vikter än vad man gör ifall man kör mindre reps och tyngre vikter? Den slitna känslan kommer efter att man direct efter träning fått i sig en gainer med 30/70 proteiner och kolhydrater och sen inom 2 timmar käkat en ordentlig lunch. Käkar för övrigt aminosyror också.

earthbound wrote:
    Är det någon som vet varför man känner sig sliten efter att man har styrketränat med fler reps och mindre vikter än vad man gör ifall man kör mindre reps och tyngre vikter? Den slitna känslan kommer efter att man direct efter träning fått i sig en gainer med 30/70 proteiner och kolhydrater och sen inom 2 timmar käkat en ordentlig lunch. Käkar för övrigt aminosyror också.

Jag känner mig mer sliten efter ett pass med tyngre vikter och färre reps än tvärtom.

Nervsystemet får kanske för mycket stryk?
    Kör du till failure varje gång? Sånt tär i varje fall mycket på nervsystemet.

Flessa wrote:
    Antagligen för att intensiteten blir något högre.

Nej, intensiteten blir lägre. Intensitet är hur mycket vikt av 1% RM man använder, inte hur fort man springer mellan övningar.

Generellt brukar det vara tvärtom, lägre repetitioner på en högre vikt med högre intensitet kräver större aktivering utav ditt neuromuskulära system och kommer därmed belasta CNS i högre grad.
    Varför du i detta falla känner dig mer trött är svårt att svara på. Kan vara tillfälliga faktorer såsom sömn och kost men det kan även vara så att du i vanliga fall aldrig går till failure vilket du kanske gör nu.

Tackar för alla svar. D känns ju mer intensivare när man kör lättare så man kanske missar nått med kosten där efter? Sömnen är ganska bra nu eftersom jag jobbar sena eftermiddagar så kan jag sova ut på morgonen. Har kört tungt nu ett tag just för att jag inte gillar den slitna känslan jag får utav lätt träning. Fast nu börjar det kännas segt att enbart köra tungt att jag nog måste byta till lätt igen. En annan rolig grej är att jag snabbt blir uttorkad ifall jag dricker kaffe eller läsk efter träning att jag måste ta vätske ersättning. Allt negativt som jag skriver om här är resultat av lätt träning :). Skumt

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.