Småäta

Home Forums Kost och Näringslära Småäta

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej!

jag har en fråga angående småätning. när jag 2 timmar efter en måltid blir sjukligt sugen på något att äta går jag till kylen och öppnar. Där finns frukt, men jag har fått för mig att det är för mycket socker i frukt så det vågar jag inte ta. så jag öppnar något annat skåp och tittar efter hårt bröd men tänker sedan efter och det är ju kolhydrater och kanske heller inte är så bra. jag hittar 86% choklad i något annat skåp som jag tar från ibland men nej, jag ska hålla mig den här gången. så jag öppnar kylen igen och hittar skinka och tänker ”jackpot, det är ju protein så detta måste vara bra!” så jag tar enbart några skivor skinka skinka och ett glas mjölk.

frågan är, gjorde jag rätt val eller är någon av de andra valen bättre?
    kul att veta bara, fråga inte :| :up:

Du är nog se över kosten lite om du är hungrig efter redan två timmar. Äter du för lite eller väldigt obalanserat?

Eddie Vedder wrote:
    Du är nog se över kosten lite om du är hungrig efter redan två timmar. Äter du för lite eller väldigt obalanserat?

asså hur mycket jag än äter så blir jag sugen på något efter i alla fall 3 timmar, men jag antar att då är det en annan femma? :P men du kanske menar att jag äter för lite protein vid måltiderna? menjag försöker proppa i mig kött och fisk med inte så mkt ris pasta eller potatis. i alla fall, gjorde jag rätt val ur nyttighetssynpunkt? :) asså jag hårddeffar inte på något sätt, som sagt bara kul att veta :P

Dannee wrote:
    asså hur mycket jag än äter så blir jag sugen på något efter i alla fall 3 timmar, men jag antar att då är det en annan femma? :P men du kanske menar att jag äter för lite protein vid måltiderna? menjag försöker proppa i mig kött och fisk med inte så mkt ris pasta eller potatis. i alla fall, gjorde jag rätt val ur nyttighetssynpunkt? :) asså jag hårddeffar inte på något sätt, som sagt bara kul att veta :P

Om småätandet ryms i din kaloribudget så kör. Om inte så får du väl hålla dig helt enkelt.

Eddie Vedder wrote:
    Om småätandet ryms i din kaloribudget så kör. Om inte så får du väl hålla dig helt enkelt.

jojo, det är klart.. men forfarande, är t.ex. mörk choklad nyttig? eller är frukt onyttigt (banan och vindruvur vet jag är dåligt men typ päron och äpplen)? eller bör jag kanske ta en bit hårt bröd för att det är långsamma kolhydrater så jag håller mig längre innan jag bli sugen nästa gång? kan du inte ge något tips? du kan ju fan allt om sånt här vad jag har sett :D

Ta ett kokt ägg.

Nykropp wrote:
    Ta ett kokt ägg.

bra tänkt :)

En tanke. Mer fiber? för längre mättnadskänsla tänkte jag då

Kan ju undra varför du analyserar så hårt om nyttigt/icke nyttigt om du inte ens deffar eller har behov av att gå ner i vikt. Frukt ger dig fibrer och vitaminer + socker så klart, men likväl- det är nyttigt! Några rutor mörk choklad gör knappast heller någon skada, tvärtom. Det är gott och du får i dig antioxidanter.
    Mumsa på å tänk inte så mycket. Bara bra med ett mellanmål med några timmars mellanrum om du känner dig småhungrig etc.

Quote:
    asså hur mycket jag än äter så blir jag sugen på något efter i alla fall 3 timmar

Det är bara vad du tror. Prova cirka 500 g kött/kyckling, lika mycket fiberrika grönsaker och någon god sås till. Avsluta med en frukt och en bit ost.

Du kommer inte att vara hungrig på åtskilliga timmar, det törs jag lova.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.