Snabb viktminskning?

Home Forums Kost och Näringslära Snabb viktminskning?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Jag behöver gå ned så mkt som möjligt på 2-3 månader.. Ge mig tips..

En beskrivning på vad jag nu äter är:
    Frukost: En grapefrukt
    Lunch: Kyckling eller fisk, grönsallad o tomater..
    Middag: Två kokta ägg, haricots verts, grönsallad, och eventuellt riven morot..
    + dricker vatten..
    (små ändringar kan förekomma.. byter ut ngt mot ngn frukt eller annan grönsak osv)

Försöker träna så mkt det går.. har lite brist på tid just nu dock..

Skulle ju iofs kunna ge fan i mat.. Men har hört att man sedan går upp dubbel så mkt ju och med att kroppen ökar på fettet i tron om svält..

Sagt i all välmening:

Att döma av din bild, där du ser smal ut och inte alls i behov av att gå ner maximalt i vikt, och sättet du äter på (inte bara för lite, utan sjukligt lite), så tycker jag du nästan bör fundera på om du lider av någon form av ätstörning. Jag tycker snarare du bör söka hjälp för den, än kolla på det här forumet där folk tenderar att presentera en liten snedvriden bild av hur normal kosthållning ser ut.

Du behöver mer mat, fler gånger om dagen. Mer protein, mer kolhydrater och mer fett.

Nettan wrote:
    Jag behöver gå ned så mkt som möjligt på 2-3 månader.. Ge mig tips..

En beskrivning på vad jag nu äter är:
    Frukost: En grapefrukt
    Lunch: Kyckling eller fisk, grönsallad o tomater..
    Middag: Två kokta ägg, haricots verts, grönsallad, och eventuellt riven morot..
    + dricker vatten..
    (små ändringar kan förekomma.. byter ut ngt mot ngn frukt eller annan grönsak osv)

Försöker träna så mkt det går.. har lite brist på tid just nu dock..

Skulle ju iofs kunna ge fan i mat.. Men har hört att man sedan går upp dubbel så mkt ju och med att kroppen ökar på fettet i tron om svält..

Ät 5 ggr per dag, drick mycket vatten.
    Glöm inte att ta vitaminer, så du ej får näringsbrist..
    Frukost är det viktigaste målet på hela dagen, se till och äta lite till..
    Du måste äta annars blir det en jojobantning, inte kul..
    Lycka till!!:emo-thumb

Andreas Guiance wrote:
    Sagt i all välmening:

Att döma av din bild, där du ser smal ut och inte alls i behov av att gå ner maximalt i vikt, och sättet du äter på (inte bara för lite, utan sjukligt lite), så tycker jag du nästan bör fundera på om du lider av någon form av ätstörning. Jag tycker snarare du bör söka hjälp för den, än kolla på det här forumet där folk tenderar att presentera en liten snedvriden bild av hur normal kosthållning ser ut.

Du behöver mer mat, fler gånger om dagen. Mer protein, mer kolhydrater och mer fett.

Ätstörningar.. naae, jag äter ju en del som du ser..
    Jag tänker att man skall ju inte äta mer än vad man kan göra sig av med energimässigt.. och eftersom jag inte hinner o träna så mkt så skall jag ju då inte få i mig för mkt?

L

Nettan wrote:
    Ätstörningar.. naae, jag äter ju en del som du ser..
    Jag tänker att man skall ju inte äta mer än vad man kan göra sig av med energimässigt.. och eftersom jag inte hinner o träna så mkt så skall jag ju då inte få i mig för mkt?

Hehe ok om du säger att du inte har det så litar jag på dig. Men du äter fortfarande alldeles för lite, även om du inte hinner träna mycket.

Men ok…några snabba råd isf:

Ät 6 mål om dagen.

Protein till varje mål, kolhydrater främst på morgonen och i samband med träning.

Käka nyttigt fett i form av olivolja, nötter, fet fisk, avokado osv…dock inte på morgonen eller i samband med träning.

Ät grönsaker i princip till varje mål.

Vad gäller mängderna får man prova sig fram lite, men som du äter nu är det definitivt för lite som sagt, oavsett aktivitetsnivå.

Det där du äter är ju max 500kcal per dag….om ens så mycket.
    Jag är en lite tjej på 55kg och jag äter aldrig mindre än 2000kcal, går jag på diet så blir det sällan under 1500….

Din kropp sparar nog på sina depåer om du ätit sådär lite under längre tid, och det du lyckas tappa är troligtvis mest muskler, alltså blir du till slut ett benrangel med hängade skin på, det är väl snyggt??;)

Vad händer om 2-3 månader?

Hur lång är du och vad väger du idag?

Du äter mindre än vad en vän till mig åt innan hon blev inlagd på Huddinge.
    Hur länge har du levt på nästintill luft?

Vad är det om tre månader som är värt ditt hår, dina tänder, din hy och dina organ?

I all välmening,
    Mirjana

Skrämseltaktik har väl aldrig fungerat så bra, lyssna på geo och ta till dig att detta forumet vet precis hur man går ner i fettmängd men behåller muskler samtidigt (för att säga det i tjejtermer: fastheten), och inte är det genom att svälta sig.

Ät ofta men lite mindre mål, ät mycket protein och inse att 500kcal kommer bara göra så att du tappar muskler så att din figur inte kommer vara i närheten av något som ser sunt ut. Det är även ett garanterat recept till sänkt immunförsvar med mera så du lätt råkar ut för förkylningar för att nämna ett exempel. Jag tror säkert någon kan hjälpa dig med att utforma ett bra kostprogram om du berättar vad dina förutsättningar är.

– Att ta god tid på sig att komma iform är mao nyckeln till toppform, och hälsa :up:

Hej Nettan,

Som alla andra här måste jag också säga att du äter alltför litet för att kunna åstadkomma några som helst vettiga förändringar med din kropp. Du har inte skrivit ut längd och vikt, och det kan vi ju inte tvinga dig att göra heller – men du kunde väl berätta varför du måste ner i vikt och hur mycket?

Då jag läste det du skrev, började varningsklockorna ringa i mitt huvud. De gör det automatiskt… För ca. 5 år sedan gick jag ner typ 15 kg ”utan att märka det” och det var ett rent helvete att ta mig ur det – inget jag önskar på min värsta fiende ens. Och då åt jag faktiskt mer än det du listade som en dags intag – så tro mig – det där är för lite för dig. Där finns lite protein och grönt, men var är kolhydraterna och fettet?

Eftersom jag inte vet mer om dig än det lilla du berättat, är det omöjligt att säga något om ätstörningar. Och du säger att du inte lider av någon sådan, iom att du faktiskt äter. Det låter bara så likt det jag försökte övertala alla i min omgivning om då de började bli oroliga… jag hade inga problem, jag åt ju minsann. Jovisst, jag åt, men absolut inte tillräckligt – eller rätt – speciellt med tanke på att jag tränade samtidigt – och inte ens hade något behov av att gå ner i vikt.

Nettan wrote:

Och att ens tänka på att ”ge fan i mat” antyder – oberoende av vad du säger – att allt inte står riktigt rätt till.

Jag hoppas att du verkligen tar till dig allt som står skrivet här. Läs i journalerna om hur tränande människor äter, tränar och vilar. Och se vilken form de är i. Precis som Flisan väger jag 55 kg nu, och ligger nu på 2000 kcal per dag – under diet. Ta hand om din kropp och lär dig att förändra den (om det är det du vill) på ett hälsosamt sätt – det kommer du absolut att tjäna på i längden.

:friends:

jeg har sett mange tragiske tilfeller av jo jo slanking. sats heller på å gå ned i vekt på en sunn måte med bra kost og trening. slet selv med 30 kilos overvekt for 10 år siden, men har klart å holde vekten etter å ha tillegnet meg kunnskap om hvordan kroppen fungerer, men det var mange feilsteg de første årene. ta i mot råd i fra folk som har kunnskap, og det er det mange her på forumet som har. lykke til.:)

Varför vill du gå ner i vikt?
    Du äter väldigt lite och fortsätter du så kommer du bara skada kroppen.
    Att tänka på träning med den kost hållningen är skrämmande för mig och säkert dom flesta på detta forumet.
    Har själv varit riktigt illa i ”för mycket träning” och strikt kost.
    När jag va som värst för några år sen vägde jag lite över 30kg och det är va ett litet barn bör väga!!!
    (Då åt jag ändå dubbelt så mycket av vad du gör nu)
    Nu äter och tränar jag bra och har lyckats gå upp i vikt,men precis som
    Linda berättade va det inte lätt att ta sig dit jag nu är.
    Försök att äta regelbundet,ordentlig frukost,lunch,middag och några mellan mål.
    Kroppen behöver energi,byggstenar och näring!
    Ta vara på dig!
    Lycka till!

Håller tummarna att du fixar det här…
    sandra
    ”Fortfarande liten,men ändå så mycket större och starkare”

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.