snabba eller långsamma kolhydrater innan träning

Home Forums Kost och Näringslära snabba eller långsamma kolhydrater innan träning

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Tjena!

Har hamnat i en djungel om man ska ta snabba eller långsamma kolhydrater innan träningen? Och även vilket man ska ha efteråt?
    Har kollat runt en hel del här på nätet, men inte blivit så mycket rikare på det då det är väldigt många som säger olika! Så jag hoppas att det finns någon här som har svar och som kanske skulle vilja berätta hur det ligger till!
    Tack på förhand!

jybbe wrote:
    Tjena!

Har hamnat i en djungel om man ska ta snabba eller långsamma kolhydrater innan träningen? Och även vilket man ska ha efteråt?
    Har kollat runt en hel del här på nätet, men inte blivit så mycket rikare på det då det är väldigt många som säger olika! Så jag hoppas att det finns någon här som har svar och som kanske skulle vilja berätta hur det ligger till!
    Tack på förhand!

Vilken typ av träning skall du bedriva?
    Är det styrketräning är kolhydrater inget primärt och då tycker jag du kan kliva ut ur den djungeln. Du har huvudbry till ingen nytta!
    En bra sammansatt måltid efter passet med riktig mat är är det viktiga.

En bra artikel finns tex [http://traningslara.se/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-3-kolhydrattiming-for-styrketraning-och-hogt-energibehov/ här]:

Är du styrketränare med mål att gå ner i vikt och fett ska du helst bara äta kolhydrater i kombination med träning.
    Innan träning är det snabba som gäller så du presterar bättre på gymmet. Efter äter du en balanserad måltid med mycket protein förstås, bra med fett och mindre kolhydrater än om du har för mål att öka i vikt, muskler och fett.

Gran wrote:
    Är du styrketränare med mål att gå ner i vikt och fett ska du helst bara äta kolhydrater i kombination med träning.

Hur menar du nu?

Gran wrote:
    Efter äter du en balanserad måltid med mycket protein förstås, bra med fett och mindre kolhydrater än om du har för mål att öka i vikt, muskler och fett.

Va?

jybbe wrote:
    Tjena!

Tack på förhand!

Nu kommer nog din djungel att bli aningen värre efter de svar som du har fått i tråden men till saken hör den att det beror på träningsform. Vad gäller styrketräning dock skall du absolut INTE ta snabba kolhydrater innan, då får du en sockerchock som kommer att göra att du halvvägs in i passet kraschar totalt. Det du istället bör göra är att äta en låg GI-kolhydrat cirka 1 timme innan du skall träna. Om du dessutom inte har för avseende att bränna fett utan bygga muskler för stunden kan du dessutom käka en frukt 30 minuter inpå passet då fruktosen kommer att gå åt till att hålla din energinivå uppe under passet.

Direkt efter ett styrkepass är det en annan melodi dock, du ska ta snabba kolhydrater (maltodextrin, vitargo m.m) för att fylla på det glykogen (lagrade kolhydrater i musklerna) som du precis har gjort av med. Det kommer underlätta återhämtningen och även sätta din kropp i ett anabolt stadie där protein enklare tar sig in till dina ”trasiga” muskler. Om du dessutom äter kreatin är det av stor vikt då kreatin till största del transporteras in med hjälp av kolhydrater.

Hoppas detta ger dig något, och i och med att du har fått olika bud här i tråden får du avgöra vilket du vill ”köpa” eller fortsätta söka :)

iStriem wrote:
    Vad gäller styrketräning dock skall du absolut INTE ta snabba kolhydrater innan, då får du en sockerchock som kommer att göra att du halvvägs in i passet kraschar totalt.

Möjligen om man har värdelös glukostolerans och insulinkänslighet. Jag får det då inte. Det där är ingen allmän sanning.

King Grub wrote:
    iStriem wrote:
    Vad gäller styrketräning dock skall du absolut INTE ta snabba kolhydrater innan, då får du en sockerchock som kommer att göra att du halvvägs in i passet kraschar totalt.

Möjligen om man har värdelös glukostolerans och insulinkänslighet. Jag får det då inte. Det där är ingen allmän sanning.

Vilken snabb kolhydrat tar du innan ett pass?

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.