??Snabba kolhydrater??

Home Forums Kost och Näringslära ??Snabba kolhydrater??

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Är snabba kolhydrater ett måste efter styrketräning eller är det onödigt, läste någonstans att de inte var nödvändigt eftersom efter styrketräning blir glykolen knappast så tom att man behöver fylla med så mycket snabba kolhydraterm, räcker med protien bara enlig studien.

är detta sant?

Du behöver inte supersnabba kolisar efter träning.

Det finns ej heller någon nackdel med att inta kolhydrater efter träning. Tvärtom tycker jag att det kan vara lite trevligt att få i sig. Mentalt om inte annat. Men jag intar inte särskilt snabba kolhydrater efter träning.

Håller mig till kolhydrater från mjölk, grönsaker, frukt, bär, potatis,ris,pasta efter träning, möjligtvis mörkt bröd, men det sista är väldigt sällan för min del och enbart för smakens skull, inget annat. Bröd är helt enkelt gott.

Har ej heller sett någon energiförlust varken i träning eller ork och livskvalité efter att ha skurit bort snabba kolhydrater efter träning och dragit ner på mängden rent allmänt. Ser ej heller någon anledning att skära bort alla kolhydrater ur kosten då formen utvecklas på ett riktigt positivt sätt iaf och mat trots allt ska vara en njutning med :).

Men, med andra ord. Gör som du vill. Du kan knapra på med snabba kolhydrater eller skära bort det helt. Smaken är som baken och du bestämmer själv. Finns inget riktigt rätt eller fel så länge du mår bra och kan ösa på hårt med träningen.

är du säker på att det inte sker musklenedrytning om man bara tar protien och sedan går hem oh äter vanlig mat? Det kanske är optimalast att ta någon snab kolhydat med protien dinken efter träningen

Kan man blanda ner 30 g vanlig havregryn med drinken räknas havregryn som snabb,?

Några andra förslag på snabba kolhydrater?

Är 100% övertygad, både teoretiskt och empiriskt, att du enbart kan dricka mjölk (ett exempel) efter din träning utan någon som helst negativ effekt på din muskeltillväxt och återhämtning.

Du behöver absolut inte snabba kolhydrater för din återhämtning.

Ta en prottedrink, jag föredrar med mjölk, eller enbart mjölk, efter träningen, ta ditt kreatin.. och duscha och åk hem och fixa iordning ett gott mål mat i lugn och ro.

Ang havregryn så kan du självklart blanda ner det i din drink om du vill det..

Men självklart, om du rent mentalt behöver snabba kolisar efter träningen för att ”må bra”, då ska du ha det. Behövs dock inte rent muskulärt sett men man ska ju trots allt lägga upp träning och kost utifrån vad man själv vill.

Det ger ju inte sämre resultat rent muskulärt att äta snabba kolhydrater heller. Kör på med vad du trivs med…

tack för svaren men om man kollar runt i gymmet tar alla snabba kolhydrater plus protien efter gymmet varför är det så populärt när vissa experter endå säger att man inte behöver dem snabba kolhydraterna efter styrketräning?

Ardalan wrote:
    tack för svaren men om man kollar runt i gymmet tar alla snabba kolhydrater plus protien efter gymmet varför är det så populärt när vissa experter endå säger att man inte behöver dem snabba kolhydraterna efter styrketräning?

Att du ser folk på gymmet är ju för att de, liksom du, övertygats om att det är bra. Precis som du hör från alla håll att en rejäl frukost är en viktig start på dagen och att man bör äta regelbundna mellanmål för att hålla blodsockret stabilt.

så ni tycker inte man behöver snabba kolhydrater efter styrketräning?

Ardalan wrote:
    så ni tycker inte man behöver snabba kolhydrater efter styrketräning?

Om du inte ska träna samma muskel igen samma dag, om äter tillräckligt mycket och i rimlig tid efter passet så nej.

tack för svaret eddie?
    tycker du jag borde ta vanligt havregryn efterträning eftersom jag vill öka i vikt sakta men säkert Jag vil helst inte dricka en gainer efter träning jag tycker de är ondöiga kalorier som man kan äta istället..

Ardalan wrote:
    tack för svaret eddie?
    tycker du jag borde ta vanligt havregryn efterträning eftersom jag vill öka i vikt sakta men säkert Jag vil helst inte dricka en gainer efter träning jag tycker de är ondöiga kalorier som man kan äta istället..

Jompa skrev enligt mig ett bra svar på den frågan

Jompa wrote:
    Mitt förslag, långsamt proten + fett i många timmar efter träning. En schysst köttbit med en fet sås och en grönsallad funkar fint.

om jag hade vart du så hade jag slängt i mig både långsamma och snabba kolhydrater innan träning och inget efter. långsamma ca 45min innan träning och snabba 10min innan träning om målet är att bygga muskler. Du får ökat produktion av insulin, glykogenförråden blir fulla vilket binder vätska som är positivt vid muskelbyggnad.

Kolhydraterna är inte nödvändiga men ett av dom billigaste alternativen om du vill bygga muskler maximalt

Hade även druckit något snabbt protein innan träning och inget efter.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.