Home › Forums › Kost och Näringslära › Snabbt protein?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 maj, 2012 at 21:04 #212353Anonym anvandareMember
Vet att whey protein asså vassleprotein innehåller s.k. snabba aminosyror (BCAA) vilket är att föredra efter träning, men eftersom jag på senaste har slutat med proteinpulver och istället gör min egen shake med äggvitor, kesella, banan osv.. så undrar jag om BCAA existerar i något annat livsmedel? Om inte vad föredrar ni att köpa för produkt av BCAA som tillskott efter träning om det är nödvändigt?
9 maj, 2012 at 21:04 #55726Anonym anvandareMember9 maj, 2012 at 21:07 #212354Anonym anvandareMemberfitnesserik wrote:Vet att whey protein asså vassleprotein innehåller s.k. snabba aminosyror (BCAA) vilket är att föredra efter träning, men eftersom jag på senaste har slutat med proteinpulver och istället gör min egen shake med äggvitor, kesella, banan osv.. så undrar jag om BCAA existerar i något annat livsmedel? Om inte vad föredrar ni att köpa för produkt av BCAA som tillskott efter träning om det är nödvändigt?BCAA är aminosyror dvs protein och finns givetvis i vår kost. BCAA och EAA är fria aminosyror framställda kemiskt.
Äggvitor är väl inger höjdare egentligen då råa ägg inte har så bra upptag om jag förstått det riktigt. Om du inte vill ha shake och inte BCAA eller EAA så ät helt enkelt något proteinrikt ett tag innan träningen och ät direkt när du kommer hem, ett glas mjölk istället för en vassleshake och en ostmacka till det som ett exempel. Vältuggat kött är också ”snabbt protein”
Är inte du typ 16? du borde sluta nojja över allt som har med kosten att göra, ät på du och träna hårt istället.
9 maj, 2012 at 21:12 #212355Anonym anvandareMemberGober wrote:BCAA är aminosyror dvs protein och finns givetvis i vår kost. BCAA och EAA är fria aminosyror framställda kemiskt.Äggvitor är väl inger höjdare egentligen då råa ägg inte har så bra upptag om jag förstått det riktigt. Om du inte vill ha shake och inte BCAA eller EAA så ät helt enkelt något proteinrikt ett tag innan träningen och ät direkt när du kommer hem, ett glas mjölk istället för en vassleshake och en ostmacka till det som ett exempel. Vältuggat kött är också ”snabbt protein”
Är inte du typ 16? du borde sluta nojja över allt som har med kosten att göra, ät på du och träna hårt istället.
Jag nojjar inte, är bara mån om att få i mig rätt saker och få optimal effekt av träningen.
Det enda jag undrade var helt enkelt om man på något sätt kan byta ut det ”snabba proteinet” som finns i proteinpulver mot något annat?
9 maj, 2012 at 21:14 #212356Anonym anvandareMemberMjölk är en väldigt bra träningsdryck. Fullvärdigt protein. Drick två glas innan och efter om du vill.
9 maj, 2012 at 21:16 #212357Anonym anvandareMemberSå mjölk är ”snabbare” än t.ex. kesella?
9 maj, 2012 at 21:19 #212358Anonym anvandareMemberfitnesserik wrote:Så mjölk är ”snabbare” än t.ex. kesella?Ja. Mjölk höjer mps efter träning. Det är väl vad jag vet den bästa tränings drycken man kan dricka om man inte vill ta kost tillskott. 20% vassle 80% kasein.
9 maj, 2012 at 21:24 #212359Anonym anvandareMemberjoeyp wrote:Ja. Mjölk höjer mps efter träning. Det är väl vad jag vet den bästa tränings drycken man kan dricka om man inte vill ta kost tillskott. 20% vassle 80% kasein.Okej tack Men kan man ta ngn form av snabbt protein i tablettform ist, alltså typ som proteinpulver fast utan själva pulvret?
9 maj, 2012 at 21:35 #212360Anonym anvandareMemberTabletter är bara dyrt. Men man kan köpa bcaa och eaa caps.
9 maj, 2012 at 21:42 #212361Anonym anvandareMemberNee fan inte värt:) ska fortsätta köra på min shake med lite mer mjölk, tack för tipset!
10 maj, 2012 at 09:56 #212362Anonym anvandareMemberMjölk är bra efter träning ja.
10 maj, 2012 at 20:49 #212363Anonym anvandareMemberVad är anledningen till att du slutat med proteinshake då?
10 maj, 2012 at 20:52 #212364Anonym anvandareMemberDynan wrote:Vad är anledningen till att du slutat med proteinshake då?Glömde säga det. Haha eftersom jag hört att man får mycket finnar av det så skulle testa om jag fick mindre, och bara på denna veckan verkar det ha mindskat, förhoppningsvis mestadels eftersom jag slutat med pulvret
11 maj, 2012 at 08:04 #212365Anonym anvandareMemberAlltså suck… Sluta stressa, du har 24 timmar på dig att få i dig protein efter träning. Detta med 1-3 timmars ”anaboliskt fönster” efter träning är en av de största myterna som finns. Se till att få i dig 2g protein per kroppskilo under en 24 timmars period bara.
Säger det igen, timing av mat SPELAR INGEN ROLL.
11 maj, 2012 at 13:10 #212366Anonym anvandareMemberDet gör det visst det i samband med träning. Proteinbalansen är negativ till dess man ätit efter träning. Säg att du väntar 6 timmar efter styrketräningen med proteinintag. Då har du förlorat 6 timmar av dygnets 24 timmar till muskelförlust. Det är klart att det gör skillnad jämfört med proteinintag direkt efter träning så den negativa proteinbalansen vänds till positiv timmen efter passet i stället.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.