Snabbt protein?

Home Forums Kost och Näringslära Snabbt protein?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 31 through 36 (of 36 total)
  • Author

Ska man oroa sig om nått är det det vad man äter FÖRE träning, då det är vad kroppen kommer att absorbera och ta upp EFTER träning. Säg att man äter kl. 12.00 och tränar sedan 14.00. Låt säga att man fått i sig både protein och kolhydrater vid målet, varför skulle jag behöva stressa i mig protein eller BCAA EFTER träning?

Eddie Vedder wrote:
    Haha, jag satt precis och läste den :D

[http://www.springerlink.com/content/n44km81v7vux4670/]

Och som du själv ser minskar glykogenet från 160 till 118 mmol i genomsnitt. Och ja, det var lägre än väntat. :) Synd att det var så kort mätperiod bara.

Jo men tänk då på att en gammal pensionär som sitter i soffan hela dagarna har ca 400 gram i musklerna. Då ser du själv hur svårt de skulle va och tömma dessa depåer :) Så rent praktiskt i ett träningsperspektiv så är muskelglykogen inget att oroa sig om ifall man har en välbalanserad kost och får i sig tillräckliga mängder av makronutrienterna.

edamber wrote:
    Ska man oroa sig om nått är det det vad man äter FÖRE träning, då det är vad kroppen kommer att absorbera och ta upp EFTER träning. Säg att man äter kl. 12.00 och tränar sedan 14.00. Låt säga att man fått i sig både protein och kolhydrater vid målet, varför skulle jag behöva stressa i mig protein eller BCAA EFTER träning?

För att stimulera MPS?

Madball wrote:
    För att stimulera MPS?

Nej , försöker bara förklara att mat/shake direkt efter träning inte är nödvändigt. Kroppen tar ändå tid på sig att absorbera och bearbeta nutrienterna. 24 timmars makro/mikro intag dikterar allt.Timing är oviktigt i sammanhanget.

edamber wrote:
    Nej , försöker bara förklara att mat/shake direkt efter träning inte är nödvändigt. Kroppen tar ändå tid på sig att absorbera och bearbeta nutrienterna. 24 timmars makro/mikro intag dikterar allt.Timing är oviktigt i sammanhanget.

Timing är inte alls oviktig kring träning, snarare är den rätt viktig.

Och fortfarande stimulerar du sannolikt MPS som uppregleras efter träning långsammare genom att låta bli att få i dig protein efter träningen.

Dessutom stimuleras MPS upp till omkring 24 h efter passet hos tränande och att bara ha aminosyror i omlopp (som efter t ex 2 enorma måltider) är inte samma sak som att stimulera MPS, då nivåerna faller till baseline efter några timmar.

Kommer du att se skillnad i praktiken? Ingen aning.

kesella är ju mjölk, typ. Mjölkens protein är cassein som är väldigt långsamt.

Viewing 6 posts - 31 through 36 (of 36 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.