Home › Forums › Kost och Näringslära › Socialstyrelsens nya kostråd för diabetiker!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 december, 2011 at 08:45 #51429Anonym anvandareMember7 december, 2011 at 08:45 #124405Anonym anvandareMember
[http://www.kostdoktorn.se/socialstyrelsen-rekommenderar-mattlig-lagkolhydratkost-vid-diabetes]
Länk till rapporten finns på sidan lite längre ner. Det är enligt mig inte en dag för tidigt, har själv experimenterat med lågkolhydratskost vilket resulterat i stora sänkningar av insulindoseringen. Förvisso var detta under diet och jag gick samtidigt ner i vikt vilket delvis kan förklara det minskade insulinbehovet men det är absolut inte den enda anledningen.
Ska bli kul att följa detta och se huruvida det tillämpas i framtiden!
Även om inte alla här inne är diabetiker så är det ändå intressant och bra att känna till i preventivt syfte gentemot diabetes typ II.
7 december, 2011 at 12:42 #124406Anonym anvandareMemberKänns som en ”no brainer” att äter man inga/få kolhydrater och mycket fett så blir blodsockret lågt och jämt.
7 december, 2011 at 13:04 #124407Anonym anvandareMemberJohan Otterström wrote:Känns som en ”no brainer” att äter man inga/få kolhydrater och mycket fett så blir blodsockret lågt och jämt.Ja teorin är ganska simpel. Men här handlar det mer om att faktan finns presenterad på ett vis som samhället kan ha nytta av. Det är först när SLV eller socialstyrelsen ändrar sina rekommendationer som det börjar hända saker på populationsnivå.
Som ett exempel så får t.ex inte dietister ge kostråd som avviker från SLV:s rekommendationer av den enkla anledningen att dietistyrket är statligt och ska följa statliga rekommendationer.
De dietister jag pratat med ”vågar” inte riktigt ge andra rekommendationer för skulle det bli komplikationer så blir de personligen ansvarsskyldiga. Händer det något trots att de följt SLV:s rekommendationer så är det i princip SLV (staten) som blir skyldig att bekosta och hantera följderna.Så att det händer saker på den här nivån ser jag som ett stort framsteg för hela populationen :up:
7 december, 2011 at 13:13 #124408Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Ja teorin är ganska simpel. Men här handlar det mer om att faktan finns presenterad på ett vis som samhället kan ha nytta av. Det är först när SLV eller socialstyrelsen ändrar sina rekommendationer som det börjar hända saker på populationsnivå.
Som ett exempel så får t.ex inte dietister ge kostråd som avviker från SLV:s rekommendationer av den enkla anledningen att dietistyrket är statligt och ska följa statliga rekommendationer.
De dietister jag pratat med ”vågar” inte riktigt ge andra rekommendationer för skulle det bli komplikationer så blir de personligen ansvarsskyldiga. Händer det något trots att de följt SLV:s rekommendationer så är det i princip SLV (staten) som blir skyldig att bekosta och hantera följderna.Så att det händer saker på den här nivån ser jag som ett stort framsteg för hela populationen :up:
Som sagt det tar tid för paradigmskiften, helt klart positivt för alla som lider av diabetes.
Diabetes broschyren om vad man skall äta gavs väl tidigare ut av läkemedelsbolaget bakom Metforeman eller vad den medicinen heter. Det behövs ju att livsmedelsindustrin tar fram ersättningsprodukter som t.ex ”bröd” utan massa spannmål och socker etc. för att underlätta för de som inte bakar själva etc.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.