Home › Forums › Kost och Näringslära › Sockertankar!!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 oktober, 2005 at 19:12 #1050796Anonym anvandareMember
Varför är alla så rädda för socker? Mina tankegångar har alltid varit att snabba kolhydrater höjer blodsockret vilket i sin tur frambringar en hög insulinutsöndring och eftersom insulinet underlättar inlagring av fett är detta inte riktigt bra….
….MEN, om man inte har ätit särskilt mycket fett borde väl inte faran vara så överhängande??
Har jag missat nåt som alla andra vet??
27 oktober, 2005 at 19:12 #95748Anonym anvandareMember27 oktober, 2005 at 19:46 #1050797Anonym anvandareMemberGlenn K wrote:Varför är alla så rädda för socker? Mina tankegångar har alltid varit att snabba kolhydrater höjer blodsockret vilket i sin tur frambringar en hög insulinutsöndring och eftersom insulinet underlättar inlagring av fett är detta inte riktigt bra….….MEN, om man inte har ätit särskilt mycket fett borde väl inte faran vara så överhängande??
Har jag missat nåt som alla andra vet??
höga toppar och djupa dalar e juh inte dirket bra heller ..man blir juh slö som fan och humöret svänger.
sen så tycker jag att det e allmänt onödigt att plocka energi från socker när det finns så många andra minst lika goda sötningsmedel som bara ger en hundradel av energin av socker : )
+ att socker framkallar ett ännu mer sug efter sötsaker .. i varjefall hos mig haha + att jag får huvudvärk om jag äter mycket socker
27 oktober, 2005 at 19:53 #1050798Anonym anvandareMemberSam jr wrote:höga toppar och djupa dalar e juh inte dirket bra heller ..man blir juh slö som fan och humöret svänger.Jo men det är jag med på helt och hållet, men just ur fettsynpunkt (finns det ordet) verkar många vara livrädda för socker.
27 oktober, 2005 at 19:55 #1050799Anonym anvandareMemberGlenn K wrote:Jo men det är jag med på helt och hållet, men just ur fettsynpunkt (finns det ordet) verkar många vara livrädda för socker.ehh om man tycker att det är okej att ta med socker i sin kost och inte överskottar energin så e det väl skitsamma men som jag skrev ovan så finns det juh mängder med alternativ till socker som gör att man kan äta mer av annat
27 oktober, 2005 at 20:36 #1050800Anonym anvandareMemberTvå stora problem: näringslöst socker tar energiplats som kunde ha utgjorts av något givande.
Stora mängder fruktos (socker består till 50% av fruktos), som kan leda till insulinresistens och dyslipidemi.
1 november, 2005 at 15:39 #1050801Anonym anvandareMemberJag
1 november, 2005 at 16:30 #1050802Anonym anvandareMemberVill man inte bli tjock skall man inte äta mer energi än man gör av med. Ingen blir tjock av ett visst livsmedel eller produkt i sig; det är kalorier man inte gör av med som lagras som kroppsfett, oavsett varifrån dom kommer.
Jag skulle säga att det är andra aspekter, hälsoaspekter, som avgör vad en person bör äta. Övervikt är givetvis en hälsoaspekt, men den orsakas vare sig av socker eller fett i sig, utan av ett energiöverskott, skapat av antingen överätning, för lite motion, eller båda sakerna.
1 november, 2005 at 22:08 #1050803Anonym anvandareMemberGlenn K wrote:Jag är med på vad ni säger, men jag tycker det verkar som att socker har blivit den största boven för många (inte nödvändigtvis tränande) personer. Jag trodde ändå att det viktigaste borde vara att undvika mättat fett om man inte vill bli tjock. Har jag rätt eller fel då enl. forumets samlade expertis??Kan bara instämma i King Grubs svar, det är överskott av energi och inte enskilda livsmedel man går upp i vikt av.
Du nämner mättat fett och det må vara sämre än omättat ur hälsosynpunkt, men det innehåller inte mer energi än andra fetter. Du går alltså inte upp mer i vikt av mättat fett än av omättat eller fleromättat. Däremot är det, som du kanske menade, lättare att överskrida sitt dagliga energibehov genom stort intag av fett än genom lika stort intag av kolhydrat. Detta eftersom fett är mer än dubbelt så energitätt som kolhydrat. Så du har rätt i att fett är en större ’viktrisk’ rent energitäthetmässigt än kolhydrat, men fel i att just mättat fett är den stora boven. Det handlar fortfarande om energibalans.
Ett överdrivet intag av någon beståndsdel är knappast nyttigt rent hälsomässigt, vare sig det gäller fett, socker, fibrer eller vad det må vara. Personligen kan jag hålla med om att sockerdebbaten gått lite väl långt. Bara för att man inte bör överkonsumera socker betyder inte det att man bör vara rädd för det i alla lägen. Lite godis, sockrad yoghurt eller söta frukter och bär gör knappast någon skada. Varför leva som diabetiker om man inte är det?
2 november, 2005 at 06:14 #1050804Anonym anvandareMemberL
2 november, 2005 at 08:02 #1050805Anonym anvandareMemberGlenn K wrote:Vad jag också undrar är, omvandlas kolhydraterna till fett om man äter för mycket eller underlättar dom bara inlagringen av fett?Tackar för dom bra svaren!!
Saxat från ett tidigare inlägg:
”Angående fett och viktminskning.
Kopierat från Pauluns hemsida.
” Vad studien gick ut på:
Kan kolhydrater omvandlas till fett?Kolhydrater omvandlas inte gärna till fett,åtminstone inte under normala omständigheter .. jag tror att kroppen kan öka omvandlingen av kolhydrater till fett om man tvingar den, dvs äter lite fett och mycket kolhydrater under längre perioder.Särskillt troligt är det om födan har högt glykemiskt index.De tio försökspersonerna fick näringen i flytande form – högt GI – och de fick antingen en högfettdiet ( 40% fett, 45 % kolhydrater, 15% protein) eller en lågfettdiet ( 10% fett, 75% kolhydrater, 15% protein).Energiintaget var detsamma för båda grupperna.Efter 10 dagar visade det sej att lågfettgruppen hade en kraftigt ökad egenproduktion av fett, medans motsatsen rådde i gruppen som åt mera fett.”
Referens
J Clin Invest 1996 May 1;97(9):2081-2091 Human Fatty acid synthesis is stimulated by eucalori low fat,high carbohydrates diet Hudgins LC,Hellerstein M,Seidman C,Neese R,Diakun J, Hirsch J ”11 november, 2005 at 04:00 #1050806Anonym anvandareMembersockerrädslan kommer ju av fruktosen som utgör 50% av vanliga sockret som kroppen inte kan använda- levern kan bara lagra en viss del när den är full lagras gärna resten som fett. sa en vis man till mig som säger död åt fruktsocker.
11 november, 2005 at 07:25 #1050807Anonym anvandareMemberLoneWolf wrote:sockerrädslan kommer ju av fruktosen som utgör 50% av vanliga sockret som kroppen inte kan använda- levern kan bara lagra en viss del när den är full lagras gärna resten som fett. sa en vis man till mig som säger död åt fruktsocker.när du skriver sådär så låter det som att allt fruktsocker är av ondo..o så menar du väl inte? I sitt rätta sammanhang, dvs i frukt, är det så minimala mängder, plus att det då får hjälp av vitaminer, fibrer etc att vara nyttigt.
11 november, 2005 at 07:31 #1050808Anonym anvandareMembert-train wrote:när du skriver sådär så låter det som att allt fruktsocker är av ondo..o så menar du väl inte? I sitt rätta sammanhang, dvs i frukt, är det så minimala mängder, plus att det då får hjälp av vitaminer, fibrer etc att vara nyttigt.en frukt är helt ok även om jag gillar bananer (glukos) men godis läsk osv är endast gott men absolut fienden i matform emot hålla en bra form pizza osv mkt bättre fruktos :nono:
11 november, 2005 at 15:27 #1050809Anonym anvandareMemberOm man kollar på GI-värdet för fruktos så har det ett lågt värde = långsamma kolhydrater. Om man vill undvika vanligt socker för att det har ett högt GI-värde är fruktos ( i rimlig mängd) ett bra alternativ!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.