Soja = farligt?

Home Forums Kost och Näringslära Soja = farligt?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Jag och min sambo funderar på att bli vegetarianer och har dragit ner på köttet senaste tiden. Vi har hittat goda alternativ som funkar i vardagen och med träningslivet. Det vi använt mest är nog soja i olika former. Jag har sedan fått höra att det kan vara skadligt då det innehåller östrogen.

Vi har läst på och hittat förespråkare av lite olika uppfattningar. Läste någonstans att det var utspätt 10.000 gånger och därmed ofarligt. Köper inte riktigt det argumentet då det känns logiskt att små mängder starka styrhormoner borde kunna påverka.

Någon som kan hjälpa mig i rätt riktning?

Hej! Rolig sammanträffande då jag ställde exakt samma fråga igår till en tjej som är utbildad nutritionist och tydligen så är detta ett vanligt missförstånd då soja innehåller fytoöstrogener som är inte samma som östrogen. Själva namnet gör att det blir förvirrande dock tydligen utan belägg.

Nu argumenterar ju många för att soja är skit (bortsett från att det mesta är genmodifierat), men hur det nu ligger till med det så är ju whey överlägset och varför ska man avstå det?

Om man nu inte vill äta kött av någon anledning skulle jag i alla fall se till att ha med mjölkprodukter och ägg i dieten.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.