Home › Forums › Kost och Näringslära › Söker hjälp med kostschema
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 februari, 2012 at 20:31 #50876Anonym anvandareMember21 februari, 2012 at 20:31 #122060Anonym anvandareMember
Hallå!
Vore toppen om ni här på body kollat över mitt kostschema och ger mig kritik på det.
Mina ”värden”:
11 Januari 2012:
BMI: 33,4
Fett: 28,6%
BCM(muskler): 46,1%
ECM(vätska): 28,3%Idag vet jag inte exakt, men vikten är nu på 108kg och var då på ca 111kg.
Mina mål:
Nå fett procent på iaf under 20 till att börja med.. och iaf ner till 90kgHur?
Tränat i 3 månader, ca 4 dagar per vecka men är nu igång med 3-split 2ggr per vecka så jag vilar en dag.Gör av med ca:
600kcal när jag går med hunden, raskt i ca 7,5km/h
Gymmar 1 – 1,5h = ca 500kcal?
Daglig aktivitet: Sitter ganska mycket då jag pluggar fortfarande.Kosten:
Det är här jag är lite vilsen.. att dömma av mitt namn här kan ni nog gissa vad jag käkar enligt nu? men känner att orken inte riktigt finns när det kommer till styrketräning och tänkte nu prova att släppa det och käka enligt hederliga in med mindre än vad jag kastar ut så att säga..Enligt 66,5+(13,75*108)+(5,003*195)-(6,775*18) så får jag ut 2405,135 kcal som då är min grundförbrukning..
Sedan är det då detta med att gånga med något mellan 1.2 – 2.0, jag valde 1,5 utan någon vidare tanke bakom det.. och fick då fram 3607,7025
Och så vill jag ju gå ner i vikt, närmar bestämt MINST 1kg per vecka.. så jag drar av 1000kcal på detta och får då fram det gyllene talet: 2607,7025
Min plan, RIS OCH KYCKLING som jag äääälskar! men kommer förmodligen inte att vara helt grönt ljus på detta? kanske inte så praktiskt heller / optimalt vid deff? :what:
Dryck:
Vatten/Cola Zero till allt..Mat:
200g Jasminris = 696 kcal
500g kycklingfile = 706 kcal
25g Whey-80 = 99 kcal
14g EAA = 53 kcal
50g Arla 80% smör = 367 kcal
Totalt:
1923 kcal
53g Fett
200g Protein
163g KolhydraterSå lite tips önskas.. eller ser det något ensidiga upplägg vettigt ut?
23 februari, 2012 at 14:33 #122061Anonym anvandareMemberin diet, eating just 2 slices of bread, 1 egg and glass of milk. it maintain the metabolism and reduce the fat. refreshment you body and relax your brain.
23 februari, 2012 at 19:42 #122062Anonym anvandareMemberDu behöver inte släppa LCHF bara för att du ska gå i gymmet. Om det bara är viktnedgången du är ute efter kommer du att komma dit med eller utan gymträning. Gymträning är dock kung för ditt allmäna hälsotillstånd och för att klara vardagen bättre. Men ät lite kolhydrater innan träning, ett par bananer, en grov smörgås med leverpastej eller dylikt och varför inte kyckling och ris direkt efter träningen. Så kan du köra LCHF till frukost och lunch om du tränar typ efter fyra på eftermiddagen.
Jag förstår inte om din plan var att bara äta kyckling och ris tills du gått ner till 90kg, är det fallet så släpp det!!!
Du måste ha mycket variation i kosten för att då i dig rätt mängd näringsämnen. Satsa på fet fisk, fett kött, lever och ägg som basen. Här finns det mycket näringsämnen. Köp bra och rena råvaror. Prova dig fram och se vad som passar dig och vad som din kropp reagerar bäst på. Detta är ingen exakt vetenskap och fungerar ganska olika på individnivå. Och ha inte för bråttom att gå ner i vikt. 1 kg i veckan är ganska mycket, det är lättare för kroppen att hänga med och ställa in sig på att bli lättare om du tar det lugnt, annars kan det upplevas som svält och du kan hamna i platåer osv.23 februari, 2012 at 23:58 #122063Anonym anvandareMemberNanderöd wrote:Du behöver inte släppa LCHF bara för att du ska gå i gymmet. Om det bara är viktnedgången du är ute efter kommer du att komma dit med eller utan gymträning. Gymträning är dock kung för ditt allmäna hälsotillstånd och för att klara vardagen bättre. Men ät lite kolhydrater innan träning, ett par bananer, en grov smörgås med leverpastej eller dylikt och varför inte kyckling och ris direkt efter träningen. Så kan du köra LCHF till frukost och lunch om du tränar typ efter fyra på eftermiddagen.
Jag förstår inte om din plan var att bara äta kyckling och ris tills du gått ner till 90kg, är det fallet så släpp det!!!
Du måste ha mycket variation i kosten för att då i dig rätt mängd näringsämnen. Satsa på fet fisk, fett kött, lever och ägg som basen. Här finns det mycket näringsämnen. Köp bra och rena råvaror. Prova dig fram och se vad som passar dig och vad som din kropp reagerar bäst på. Detta är ingen exakt vetenskap och fungerar ganska olika på individnivå. Och ha inte för bråttom att gå ner i vikt. 1 kg i veckan är ganska mycket, det är lättare för kroppen att hänga med och ställa in sig på att bli lättare om du tar det lugnt, annars kan det upplevas som svält och du kan hamna i platåer osv.Just detta med att blanda LCHF och kolhydrater får mig att rysa lite bara hehe, säger ju emot allt inom det att tex klämma i sig tex bara 2 bananer, och då få i mig ca 40 kolhydrater bara genom dom..
Ska prova att äta 1 banan, 1dl grädda och 20g whey 80 innan träning och samma sak efter i 1 – 2v och se hur det känns..
Det är ca:
42g FETT
27g PROTEIN
22g KOLHYDRATER
/per gång..slänger väl i mig detta 30 – 1 timme före passet, och direkt efter.
thx
24 februari, 2012 at 16:46 #122064Anonym anvandareMemberFör lite protein. Ser även ut som ganska lite energi. 1900kcal på 108kg är lite.
24 februari, 2012 at 17:07 #122065Anonym anvandareMemberfabflippintastic wrote:För lite protein. Ser även ut som ganska lite energi. 1900kcal på 108kg är lite.Med en uppskattad kroppsfettsnivå på 28% kan man ligga på stort underskott utan att tappa mycket muskelmassa.
Annars +1 på Nanderöd. Skippa grädde, smör, etc och satsa på ägg och mer näringsrik mat. Dra ner på riset något och byt ut dom kcal’en mot grönsaker med.
24 februari, 2012 at 17:09 #122066Anonym anvandareMemberLychgate wrote:Med en uppskattad kroppsfettsnivå på 28% kan man ligga på stort underskott utan att tappa mycket muskelmassa.Annars +1 på Nanderöd. Skippa grädde, smör, etc och satsa på ägg och mer näringsrik mat. Dra ner på riset något och byt ut dom kcal’en mot grönsaker med.
Klart man kan men inte säkert det blir en trivsam upplevelse.
Dessutom är proteinintaget alldeles för lågt, det är under 2g/kg. Ska man ligga på ett stort underskott gör man bäst i att hålla proteinet högt, gärna runt 3g/kg.
24 februari, 2012 at 17:18 #122067Anonym anvandareMemberfabflippintastic wrote:Klart man kan men inte säkert det blir en trivsam upplevelse.Dessutom är proteinintaget alldeles för lågt, det är under 2g/kg. Ska man ligga på ett stort underskott gör man bäst i att hålla proteinet högt, gärna runt 3g/kg.
3g/kg är totalt överdrivet om man inte ligger väldigt lågt i kcal med lågt BF. Du menar allvarligt att han ska äta över 300g protein dagligen?
24 februari, 2012 at 18:16 #122068Anonym anvandareMemberLychgate wrote:3g/kg är totalt överdrivet om man inte ligger väldigt lågt i kcal med lågt BF. Du menar allvarligt att han ska äta över 300g protein dagligen?Håller med delvis, är man kraftigt överviktig kommer man undan med ett något lägre proteinintag. Hursomhelst så är ett högt proteinintag desto viktigare om underskottet är stort.
Självklart kan TS få bra resultat med 2g/kg, men det är sannolikt att resultaten blir än bättre på 3g/kg. Det är ett beslut man får ta själv. Hade tveklöst offrat lite kolisar och/eller fett och kört på mer protein då det även ger bättre mättnad och högre TEF.
324g protein är väl inga konstigheter. Runt 1300 kcal.
24 februari, 2012 at 19:16 #122069Anonym anvandareMemberHar läst och tagit till mig det ni skrevet, kör nog på med lchf men mycket proteiner, 20-30g kolhydrater runt träning och inte överdriva med fett bara..
Det jag idag ätit är:
[http://www.lchf.se/kvlight/KvLight.swf?userId=8939&date=2012-02-25]Och tränat bröst, tricep och axlar idag + 5km i 7 – 8km/h.
Mår fina fisken så att säga på mina 1800kcal idag, 206g protein, 98g fett och 25g kolhydrater. Men visst skulle jag kunna skippa/lägga till lite proteiner mot fett men är just siffran 2g per kg jag gått efter
24 februari, 2012 at 19:26 #122070Anonym anvandareMemberLCHFcalle wrote:Har läst och tagit till mig det ni skrevet, kör nog på med lchf men mycket proteiner, 20-30g kolhydrater runt träning och inte överdriva med fett bara..Det jag idag ätit är:
[http://www.lchf.se/kvlight/KvLight.swf?userId=8939&date=2012-02-25]Och tränat bröst, tricep och axlar idag + 5km i 7 – 8km/h.
Mår fina fisken så att säga på mina 1800kcal idag, 206g protein, 98g fett och 25g kolhydrater. Men visst skulle jag kunna skippa/lägga till lite proteiner mot fett men är just siffran 2g per kg jag gått efter
Ser bra ut. :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.