Sömnproblem sekundärt till low carb diet?

Home Forums Kost och Näringslära Sömnproblem sekundärt till low carb diet?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej,

Jag läste nyligen i en tidning, minns inte namn bara att den kostade ca 60 kr samt att den var uteslutande om träning, att om man åt tillräckligt lite kolhydrater kunde man få sömnproblem p.g.a. något i stil med ökad adrenalinfrisättning. Man vaknar alltså flera gånger per natt resulterande i sömnproblem.

1. Någon som vet om detta stämmer?

2. Någon som upplevt detta?

Jag personligen äter låg kolhydratkost men upplever inte detta..

Äter också med låg dos kolhydrater och har inga problem med sömnen (har i och för sig alltid kunnat sova bra) Min fru fick bättre sömn med minskat kolhydrat intag.

Äter väldigt lite kolhydrater och har inga sömnproblem.

Tyler Durden wrote:
    Äter väldigt lite kolhydrater och har inga sömnproblem.

Samma här. Sover som en gris då jag väl somnar.

Sover också bättre på mindre kolisar..

Skulle tro att det är när man äter för lite som man känner sig lite speedad och sover sämre, typ VLC dieter och liknande.

Jag har känt förändringar kring sömnen sedan jag gått över till LCHF.
    Dock har jag lidit av sömnproblem till och ifrån sedan jag var 11 år (i ca 10 år) och har bara ätit enligt LCHF i 5-6 veckor, så är inte helt säker på om det beror på kosten. Dock känner jag att jag behöver mindre sömn än innan. Nu räcker 7-8 h, och behöver inte 10 som innan.
    Men innan jag började med LCHF räckte det med ett träningspass per dag och jag sov oftast mycket bra under natten. Började nämligen träna regelbundet för ca ett år sedan.

Just nu är min sömn så konstig som den kan bli. Sover allt ifrån 4-14 h, vilket gör det svårt att veta när man ska sätta in sömntabletterna igen eller inte. Försöker ju givetvis läsa av situationen varje dag, då jag vill få 7-8 h sömn per dag då jag mår bäst. Annars blir man bara irriterad av för lite/mycket sömn.

Problemet ligger dock oftast i att jag vaknar tidigt på morgonen, och ibland har svårt att somna på kvällen. Men jag vaknar oftast inte flera gånger under natten.

Men jag tror detta bara är en period då det sker ganska mycket nya grejer i mitt liv, som kan utlösa stress och sömnproblem och att jag även har ”maniska” tendenser.
    Så förhoppningsvis kan vi dra slutsatsen att LCHF nödvändigtvis inte behöver orsaka sömnproblem, eftersom det bara verkar vara jag här som upplevt något i samband mellan dålig sömn och den kosten.

Peace!

Ohlivja wrote:
    Jag har känt förändringar kring sömnen sedan jag gått över till LCHF.
    Dock har jag lidit av sömnproblem till och ifrån sedan jag var 11 år (i ca 10 år) och har bara ätit enligt LCHF i 5-6 veckor, så är inte helt säker på om det beror på kosten. Dock känner jag att jag behöver mindre sömn än innan. Nu räcker 7-8 h, och behöver inte 10 som innan.
    Men innan jag började med LCHF räckte det med ett träningspass per dag och jag sov oftast mycket bra under natten. Började nämligen träna regelbundet för ca ett år sedan.

Just nu är min sömn så konstig som den kan bli. Sover allt ifrån 4-14 h, vilket gör det svårt att veta när man ska sätta in sömntabletterna igen eller inte. Försöker ju givetvis läsa av situationen varje dag, då jag vill få 7-8 h sömn per dag då jag mår bäst. Annars blir man bara irriterad av för lite/mycket sömn.

Problemet ligger dock oftast i att jag vaknar tidigt på morgonen, och ibland har svårt att somna på kvällen. Men jag vaknar oftast inte flera gånger under natten.

Men jag tror detta bara är en period då det sker ganska mycket nya grejer i mitt liv, som kan utlösa stress och sömnproblem och att jag även har ”maniska” tendenser.
    Så förhoppningsvis kan vi dra slutsatsen att LCHF nödvändigtvis inte behöver orsaka sömnproblem, eftersom det bara verkar vara jag här som upplevt något i samband mellan dålig sömn och den kosten.

Peace!

Prova att dra i dig mer fett/protein kortare tid före läggdags. T. ex en laddning kokta ägg med majonäs.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.