Sötmandlar !

Home Forums Kost och Näringslära Sötmandlar !

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Tja allahopa, en fråga angående sötmandlar..
    Hur många mandlar motsvarar en matsked olja?
    Mjölk i kaffet ?? hur dåligt vid diet?

KOmmer säkert nå mer funderingar inom kort..
    tack på förhand..

matolja – 1msk
    116kcal – 13gr fett (11gr omättat, 1,9gr mättat) + A, D & E-vitamin

tio mandlar innehåller ca samma innehåll, fast med kcal och mindre fett.
    Plus att fettet är omättat i större grad.
    Mandlarna ger dig dessutom massor med mineraler och vitaminer.

*edit: mandlarna ger även 12gr protein och 8,3gr kolhydrater

Gyllene wrote:
    en fråga angående sötmandlar..
    Hur många mandlar motsvarar en matsked olja?

Om man räknar med att 1 matsked olja är 10 gram fett så ger detta ungefär 88 kcal.
    Om man ska få i sig 88 kcal från sötmandel är det ca 14,8 gram. Exakt hur många mandlar detta är beror på hur stora de är (brukar variera!) Dock ger detta 3 gram protein, 7,7 gram fett och 2 gram kolhydrater.
    Om du enbart är ute efter fettet så måste du äta 19,3 gram sötmandel men du får då i dig ca 115 kcal eftersom sötmandlarna även innhåller kolhydrater och protein.
    (vägde mina sötmandlar och 7st vägde 10 gram så kalorimässigt skulle ca 10 av mina mandlar ge lika många kcal som en matsked olja och ca 14 st ger lika mycket fett).

ååh . fasen va bra .. men vilket är bäst o äta då?
    RAps oljan eller sötmandlar??.
    De e ju lättare att hålla kolla på mandlar om man har matlåda, för ofta så fastnar ju massa ojla på matlådsbotten .. =) hehe

Lite extra protein e ju inte fel heller ..:up:

sötmandlar. högre kcal men nyttigare overall.

Mjölk i kaffet är inga problem vid diet. Om du dricker standardmjölk så tycker jag att du ska byta ut den mot minimjölk. Om du inte gillar det så är det bara att du vänjer dig!

Den äldre byggargenerationen tog i princip bort mjölkprodukter helt när de deffade, men det är det nästan ingen som gör längre.

ok då blir det mandlar för hela bunten .. lättare att ha en påse mandlar än massa olja som ska rinna ut i väskan ..

Japp jag har minimjölk i kaffet , blir ju otroligtmycket godare så , men har ju läst att mjölksockret slåri gång insulinet, men de e ju inte mycket de handlar om ..
    Mjölkprodukter som lätt keso brukar jag ha i maten också (typ en matsked/ portion..) De kan man ju också köra på med? , skall ju inte tävla ( vad jag vet ) .
    Fasen va bra med all hjälp , ni e grymm tack o tack.
    Jag ska ta o slänga upp hur jag har tänkt o äta så kan nån fixa till det till de optimala.. =) :up: ;)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.