Sötningsmedel!

Home Forums Kost och Näringslära Sötningsmedel!

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej!

Jag fick tidigare veta att högt insulinpåslag nära sömnen är en dålig kombination eftersom insulin och tillväxthormoner inte kan finnas båda två samtidigt (TwinMuscleWorkout, youtube). Alltså äter jag inte socker och heller inte för höga doser av långsamma kolhydrater, jag äter lättkesella med fun light. Nu är problemet det att vissa säger att det ökar insulinproduktionen (fun light), och att råttor äter mer om de får yougurt med sötningsmedel och hit och dit. Sen läser man att folks favoritkvällsmål är just kesella med saft.

Hur ska man förhålla sig till detta?

MVH Daniel

vissa har fel
    du får inget insulinpåslag med sötningsmedel. däremot ger protein insulinpåslag.

och i övrigt så bör du sluta nojja över hormoner. ditt inledande påstående har jag aldrig hört och skulle inte lägga någon vikt vid det.

okej, då kan jag alltså fortsätta med det :) skönt!

Insulinfrisättningen är kalorirelaterad. Aspartam ger ingen insulinfrisättning alls, men acesulfam-k gör det, lika mycket som samma energimängd druvsocker. Eftersom sötningsmedlet är så sött är det också så små mängder som används, att insulinfrisättningen blir därefter, dvs inget att bry sig om.

Och insulin är inte något att undvika överhuvudtaget, utan helt livsnödvändigt. Fick du inte insulinpåslag när du ätit något skulle du så småningom dö utan medicinering.

Tack, det första stycket var mycket hjälpsamt :)

King_Grub: Visst är det så men kroniskt förhöjda insulinnivåer är väl också kopplat till cancer, eller snarare tillväxten av cancertumörer?

Kroniskt förhöjda insulinnivåer är inte resultatet av normalt ätande, inte ens av en kost rik på ”skräp” om personen är fysiskt aktiv.

Madball wrote:
    King_Grub: Visst är det så men kroniskt förhöjda insulinnivåer är väl också kopplat till cancer, eller snarare tillväxten av cancertumörer?

Ja höga nivåer av insulin och IGF-1 korrelerar med högre förekomst av olika cancersjukdomar. Men det är ju inte helt lätt att skilja på de två i praktiken. För vid en viss nivå av många års dåligt leverne kommer ju alla de akut höga nivåerna ha påverkat systemet till att orka mindre, och då blir det kroniskt. Det är ju alltså inte särskilt farligt ”här och nu” om jag äter tio rostmackor men ju mer man äter kasst desto tidigare blir det ju slitage förstås. :)

King Grub wrote:
    Insulinfrisättningen är kalorirelaterad. Aspartam ger ingen insulinfrisättning alls, men acesulfam-k gör det, lika mycket som samma energimängd druvsocker. Eftersom sötningsmedlet är så sött är det också så små mängder som används, att insulinfrisättningen blir därefter, dvs inget att bry sig om.

Och insulin är inte något att undvika överhuvudtaget, utan helt livsnödvändigt. Fick du inte insulinpåslag när du ätit något skulle du så småningom dö utan medicinering.

var står forskningen om acesulfam-k att den frisätter insulin? :)

Lika mycket som samma energimängd glukos. Dvs i praktiken ingenting eftersom det är så sött att mängden och därmed energin blir minimal per intag.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.