Sötningsmedel, bra eller dåligt?

Home Forums Kost och Näringslära Sötningsmedel, bra eller dåligt?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Äter i princip inget socker eller vetemjölsprodukter. Däremot så sötar jag periodvis med sötningsmedel.
    Jag tycker de perioder jag äter gröt, drycker osv med sötningsmedel så ökar mitt sug efter sötsaker.

Är det bara inbillning eller är det fler som känner lika dant?
    Om det är så, varför? Ökar sötningsmedlet kurvorna?

Inbillning.

Rätta mig om jag har fel nu…men jag har läst att sötningsmedel faktiskt triggar sötsuget, ger kroppen ”falska” signaler att man äter kolhydrater, och så är det då för mig: äter jag kolisar vill kroppen ha mer kolisar….:p

precious wrote:
    Rätta mig om jag har fel nu…men jag har läst att sötningsmedel faktiskt triggar sötsuget, ger kroppen ”falska” signaler att man äter kolhydrater, och så är det då för mig: äter jag kolisar vill kroppen ha mer kolisar….:p

Det finns det inga belägg för, och det finns ingen blodsocker- eller insulinpåverkan från kalorifria sötningsmedel (förutom från acesulfat-K, men där handlar det om ett substrat som är flera hundra gånger sötare än socker, varför det används motsvarande mängd mindre, och frisättning blir därför så liten att den bara kan mätas i laboratorium och är helt insignifikant.

Dricker jag mycket fun light saft under dieten så får iallafall jag ett ökat sötsug…. iofs behöver det inte bero på att insulinet ökar. Eller?

Andreas Guiance wrote:
    Inbillning.

:emo-thumb

Linn wrote:
    Dricker jag mycket fun light saft under dieten så får iallafall jag ett ökat sötsug…. iofs behöver det inte bero på att insulinet ökar. Eller?

Fun Light ger ingen insulinfrisättning.

King Grub wrote:
    Fun Light ger ingen insulinfrisättning.

Precis. Men ändå upplever jag ökat sötsug.

Linn wrote:
    Precis. Men ändå upplever jag ökat sötsug.

Precis vad jag menade. Har aldrig nämnt insulinpåslag…:emo-thumb

Vilka ”falska signaler” är det du pratar om då? :

Tor Lundsten wrote:
    Det är ingen tvekan om att kalla drycker ökar aptiten medans varma minskar densamma, sedan om det är ”vetenskapligt” bekräftat vet jag inte.

Linn: Prova att dricka din Funlight varm så kommer du med största sannolikhet att känna hur aptiten minskar, skillnaden brukar vara ganska påtaglig.

Då förstår jag. :emo-thumb

Ska testa dricka varm Funlight, även om det låter som något jag lika gärna kan avstå… ;)

Linn wrote:
    Då förstår jag. :emo-thumb

Ska testa dricka varm Funlight, även om det låter som något jag lika gärna kan avstå… ;)

Klassikern från hemkunskapen:
    Saftkräm! :p

Hur var det? 2½ dl saft och 1-2 msk potatismjöl?

King Grub wrote:
    Vilka ”falska signaler” är det du pratar om då? :

Men…..sötsug…habegär!!!!!

Jag menar dom bakomliggande orsakerna… Vilka är det? På vilket sätt medierar energifria sötningsmedel den effekten? Jag förstår inte riktigt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.