Sötningsmedel, bra eller dåligt?

Home Forums Kost och Näringslära Sötningsmedel, bra eller dåligt?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 16 through 20 (of 20 total)
  • Author
    King Grub wrote:
    Jag menar dom bakomliggande orsakerna… Vilka är det? På vilket sätt medierar energifria sötningsmedel den effekten? Jag förstår inte riktigt.

Triggar sötningsmedel igång belöningssystemet i hjärnan o frisätter hormoner? hur påverkar det aptiten och kroppen fysiologiskt? låter som det iaf troligt finns en psykologisk påverkan…

Jag tycker att jag blir mer sötsugen när jag dricker pepsi max eller cola zero, men det kanske är inbillning :P

Sätter jag i mej sötningsmedel dagligen blir jag mer nedstämd, det har jag bevisat för mej själv flera ggr, så numera håller jag mej borta från dem

Finns väl receptorer redan i munnen som förbereder kroppen på vad den tror är på väg ner… Kan man man undvika sötningsmedel så är det ju inget kroppen kommer sakna om man säger så. Kan inte påstå att jag personligen känner sötsug efter lightdrycker.

http://www.kostdoktorn.se/pepsi-max-daligt-for-din-vikt/

Något verkar ju hända i alla fall. Sedan kan jag inte låta bli att undra om det inte hade varit smartare att prova med en dryck utan koffein.

Förstår inte varför man överhuvudtaget vill äta sötningsmedel?

Och kanske är det snarare så att det är personer med sötsug som vill ha produkter med sötningsmedel? Enligt mig är sötsaker en slags tröst och drog. Man klarar sig hur bra som helst utan detta. Det sitter i huvudet att man vill ha skiten.

Viewing 5 posts - 16 through 20 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.