Home › Forums › Kost och Näringslära › sötpotatis istället för vanlig potatis varför?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 september, 2006 at 19:26 #53480Anonym anvandareMember17 september, 2006 at 19:26 #133305Anonym anvandareMember
har ju hört att sötpotatis ska va nyttigt å så å även att de ska va bättre än vanlig potatis.. men enligt näringsvärde så innehåller ju vanlig potatis mindre kalorier å kolhydrater..
så hur ligger det till egentligen? är de nått annat som är mycket bättre me sötpotatisen?
Näringsvärde vanlig potatis:
Energi 73 kcal/306 kJ,
Vatten 80 g,
Protein 1,8 g,
Kolhydrater 16 g,
Kostfibrer 1,4 g, Kalium 468 mg, C-vitamin 11 mg.Näringsvärde sötpotatis:
Energi 114 kcal/479 kJ,
Vatten 71 g,
Protein 1,7 g,
Fett 0,4 g,
Kolhydrater totalt (ej fiber) 25,6 g,
Kostfiber 0,7 g, Kalium 243 mg, ß-karoten 5280 µg, C-vitamin 21 mg.17 september, 2006 at 20:33 #133306Anonym anvandareMemberhar för mig det har lägre gi….fast det verkar ju inte spela så stor roll längre…
men gott är det!
ugnsbakad sötpotatis….mums!13 februari, 2009 at 09:48 #133307Anonym anvandareMemberdrar upp tråden igen e det nån som vet varför?
13 februari, 2009 at 09:53 #133308Anonym anvandareMemberDu ser dom skillnader som finns i vilken näringstabell som helst. Det är inget speciellt med sötpotatis.
13 februari, 2009 at 10:08 #133309Anonym anvandareMember[https://www.body.se/content/tidningen/issue_visa.asp?ID=96 I senaste utgåvan av BODY (DVD på köpet)] finns för övrigt en femsidig artikel om kraftknölen:
Quote:53. MISSFÖRSTÅDD KRAFTKNÖL: Allt du behöver veta om potatis
POTATIS. Blotta ordet får GI-bantare att skräckslagna ta skydd bakom någon Lauritzon-bok. Men turligt nog är ryktena om potatisens död betydligt överdrivna. Vi lägger korten på bordet en gång för alla!13 februari, 2009 at 10:14 #133310Anonym anvandareMemberokey tack
Då kan jag altså gå över til vanlig potatis som smakar bättre än sötpotatis.
13 februari, 2009 at 18:12 #133311Anonym anvandareMemberBetakarotenhalten är väl det som talar för sötpotatisens fördel. Men att en enskild liten skillnad skulle göra den till ett bättre val per automatik är en helt annan sak. Så är det inte och vanlig potatis är superbra käk och dessutom mycket billigare.
9 mars, 2011 at 20:09 #133312Anonym anvandareMemberJag vet att inläggen är från många år sedan, men när jag såg denna diskussion efter att ha sökt på sötpotatis i sökmotorn google så var jag tvungen att registrera mig bara för att säga… –> Sötpotatis är inte ens av samma släkt som potatis!!! Dåligt att döpa den till sötpotatis, då den inte ens är släkt med ”vanlig” potatis. Går att förstå bara man söker och kollar lite på wiki eller på recepthjälp…
P.S. Tycker att denna information är viktig, när man väljer mellan dessa två livsmedel.
Vad som sedan är nyttigast och varför är en diskussion som jag inte tänker ta här och nu. Tänkte bara det skulle vara bra om folk fick veta att sötpotatis inte alls är i samma släkt som ”vanlig” potatis. Tack för mig![http://www.recepthjalpen.se/sotpotatis.html]
[http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6tpotatis]
jämför
[http://sv.wikipedia.org/wiki/Potatis]
9 mars, 2011 at 20:22 #133313Anonym anvandareMemberJämförde igen mellan dessa två på wiki, och de tillhör inte, inte bara samma släkt men också olika familj.
Söt potatis
Systematik
…
…
…
… Familj:
vindeväxt
ConvolvulaceaeSläkte:
Batatsläktet
IpomoeaArt:
sötpotatis
I. batatasPotatis
Systematik
…
…
…
…Familj:
potatisväxter
SolanaceaeSläkte:
potatissläktet
solanumArt:
potatis
S. tuberosum9 mars, 2011 at 21:46 #133314Anonym anvandareMembervarför är färskpotatis så små medans ”vanlig” är normalstora,har aldrig gillat färskpotatis usch
9 mars, 2011 at 21:51 #133315Anonym anvandareMemberStör man sig på terminologin ska man undvika att sätta sig in i ”nötternas” värld.
3 april, 2013 at 12:38 #1075592Anonym anvandareMemberJag tror att svaret du söker är att skillnaden mellan vanlig potatis och sötpotatis är att vanlig potatis är snabbare kolhydrater. Medans sötpotatis är komplexa kolhydrater som är mer långsamma precis som alla fullkorns produkter och förbränns alltså under längre period vilket kan var mycket bra under diet. Tack Hej!
22 april, 2013 at 16:54 #1076160Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Betakarotenhalten är väl det som talar för sötpotatisens fördel. Men att en enskild liten skillnad skulle göra den till ett bättre val per automatik är en helt annan sak. Så är det inte och vanlig potatis är superbra käk och dessutom mycket billigare.Du som är kunnig i ämnet, vad är det som är så nyttigt med potatis bortsett från att det är en bra kolhydratkälla? Jag menar mer vilka ämnen och mineraler det kan tänkas innehålla som gör potatisen lite unik och nyttig på det sättet.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.