Home › Forums › Kost och Näringslära › Tidig träning. Hur lägger man upp kosten smartast?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 augusti, 2012 at 10:42 #98323Anonym anvandareMember20 augusti, 2012 at 10:42 #1067423Anonym anvandareMember
Hade tänkt börja min morgon ( ca kl 6) med ca 1 timmes promenad. Efter det hade jag tänkt gå ner till gymmet & träna. Men hur ska man lägga upp det vettigast med frukosten då jag varken vill träna i onödan eller gå ner i vikt. Detta med träning är helt nytt för mig så jag är helt grön!
Mvh Louise
20 augusti, 2012 at 14:54 #1067437Anonym anvandareMemberHej Louise,
Om du inte vill gå ner i vikt och träna i onödan, skippa promenaden, käka en stadig frukost och gå in på gymet och ge allt du har
20 augusti, 2012 at 15:12 #1067442Anonym anvandareMemberiStriem wrote:Hej Louise,Om du inte vill gå ner i vikt och träna i onödan, skippa promenaden, käka en stadig frukost och gå in på gymet och ge allt du har
Tyvärr går det inte att göra det. Anledningen till promenaden är hundarna.
20 augusti, 2012 at 15:14 #1067443Anonym anvandareMemberOkej, då kör du din stadiga frukost innan promenaden och sen fyller du på med en vassleshake och en frukt eller två innan gympasset. Sen efter är det viktigt att du får i dig bra näring för att träningen skall ge något över huvud taget
20 augusti, 2012 at 15:22 #1067445Anonym anvandareMemberTack för dina svar. En fråga till när jag ändå är i farten. Har hört att man måste äta ett stadigt mål inom 1 timme efter träningen. Stämmer det?
Som sagt helt nybörjare. Men vill verkligen lära mig så mycket jag bara kan nu.
Mvh Louise
20 augusti, 2012 at 15:24 #1067446Anonym anvandareMemberHmm var för snabb råkade dubbel posta :S
20 augusti, 2012 at 15:27 #1067447Anonym anvandareMemberSå lite så
Stämmer och stämmer, det beror lite på vem man frågar men i regel bör man äta så snabbt som möjligt eftersom kroppen hamnar i ett katabolt tillstånd (vetenskapligt stöd), det vill säga i en nedbrytningsfas. Träningen innebär på en mikroskopisk nivå att du gör sönder dig själv och alltså bryter ner dig, det vill du förhindra och istället omvandla till en anabol maskin där du bygger upp dina skador. Det gör du med näring.
Som svar på frågan utan krusiduller säger jag Ja. Dock, om du tar en shake med ex vassleprotein/kasein bör du inte äta fast föda inom 30 min eftersom du vill att vasslet skall ut så fort som möjligt. Dessutom om du har en shake i dig är inte ett mål mat lika brådskande
20 augusti, 2012 at 15:30 #1067448Anonym anvandareMemberTusen tack
27 augusti, 2012 at 14:34 #1067779Anonym anvandareMemberÄr syftet att minska på kroppsfett satsa på lite protein och fett till frukost. Jag börjar varje dag med en proteindrink och lite kokosfett.
28 augusti, 2012 at 18:23 #1067840Anonym anvandareMemberProtein i varje mål över dagen, till frukost passar det bra med ägg eller kvarg (typ kesella). Filmjölk o mjölk finns det ju lite i också. Tycker du inte om mjölkprodukter får du köra någon slags kött.
Senast 1h efter träning bör du förtära någonting så att du säkerställer muskeltillväxt. Detta kan inte ske om det inte finns energi i överskott eftersom kroppen prioriterar vitala uppgifter som att hålla dig i liv med puls och värme. Dina muskler växer inte på gymmet utan efteråt och när du sover, därför är det minst lika viktigt att förse kroppen med energi.
Det är inte så jätteviktigt att äta innan du tränar, särskilt inte om du har för avseende att tappa i vikt, då är det efter utförd träning som gäller för då kommer mestadel av energin gå rakt in i de tömda musklerna.
7 september, 2012 at 11:31 #1068420Anonym anvandareMemberEn vassleshake och eventuellt en frukt innan passet är bra, ja. Ät mer efteråt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.