Home › Forums › Kost och Näringslära › Tips och råd viktminskning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 april, 2013 at 18:55 #101724Anonym anvandareMember16 april, 2013 at 18:55 #1075982Anonym anvandareMember
Hej!
är en tjej på 26 år som efter år av självhat och ätstörningar tagit klivet in på gymmet och har nu fitnessambitioner. Har tränat 5 dagar i veckan i 2 månader nu och första veckorna gick jag ner 6 kg och sen dess inget. Vad gör jag för fel? en typisk dag med mat och träning ser ut ungefär så här;
Frukost: Proteinshake
Mellanmål: Frukt
Lunch: Sallad med kött/fisk/fågel och fet sås
Mellanmål: Frukt
Middag: som lunchen
Kvällsmål: Proteinshake/ProteinbarTräning brukar vara;
20 minuters uppvärmning rask promenas på löpband med lutning.
60-80 minuter styrketräning med relativt tunga vikter (splitprogram)
30 minuters intrevall på löpband 2×3 minuterInnan träning dricker jag PWO och under träning dricker jag BCAA
Utöver detta så promenarar jag minst 6 km dagligen i raskt tempo med hunden, cyklar och tar trappor ist för hiss.
Äter inte potatis, pasta, ris eller bröd.Men som sagt. Inget händer. Känner i kroppen att jag blivit starkare men inte slankare.
Vad gör jag fel? ska jag ändra min kost?
Tacksam för alla tips som går att få!
/Jess
176 cm, 106 kg, 26 år
28 april, 2013 at 18:08 #1076385Anonym anvandareMemberProva andra övningar i styrketräningen. Vilka basövningar kör du? Kör du intensivt så du blir svettig?
Känns övningarna bra?Varför undviker du kolhydratkällor som pasta, ris och bröd? Det finns ju fullkornsvarianter som är nyttiga.
Vad är ”fet sås” för något? En massa mättat homogeniserat fett, eller?Personligen tycker jag inte om att ta enbart en frukt som mellanmål. Frukter tar jag bara när jag är i behov av snabba kolhydrater eller i samband med annat jag äter. Jag skulle nog ha mer underhudsfett om jag åt bara frukt som mellanmål. Sedan skulle jag aldrig äta ett mål helt utan protein.
Tycker faktiskt inte om ”mellanmål” överhuvudtaget, jag föredrar större mål, som är fettsnåla och innehåller mycket relativt långsamma kolhydrater och protein.Lyssna på, och lära sig, kroppen är också givetvis viktigt. Tack vare det har jag fått en bättre form. Bry dig inte om ”man måste äta var 3:e timme”, ”alla bör köra denna övning” osv, våga tro på dig själv om vad som känns rätt, för din kropp, just nu!
Lycka till!
31 juli, 2013 at 19:53 #1078323Anonym anvandareMemberNär du hårdstartade och drog ner kraftigt på kolhydraterna släppte du vatten. Kolhydrater har den egenskapen.
Du tappar fett hela tiden men kan likväl öka och minska i vätska och eftersom du är så stor slår det hårdare än mot en liten på säg 70 kg vilken diffar som mest 1-1,5kg i vätska.Även fast du vill väga dig så är det inte relevant. Vikt säger inte något särskilt om dagsformen. Det enda du kan lita på är måttbanden. Mät dig snarast runt mage, lår, överarmar etc och anteckna. Du kommer finna en enorm motivation i framstegen när du kan se hur du månad till månad tappar på alla punkter över kroppen.
Självklart ska du väga dig också. Det är viktigt att du bara väger dig direkt på morgonen efter toa för att få siffror som stämmer.
All vätska som innehåller energi är förbud, förutom proteinshaken då. Vätska mättar inget alls.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.