Home › Forums › Kost och Näringslära › Tips på bra mellan- och kvällsmål
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 september, 2010 at 17:29 #55576Anonym anvandareMember8 september, 2010 at 17:29 #182598Anonym anvandareMember
Jag försöker äta ungefär var tredje timme nu under min miniminibulk och min dag brukar därför se ut ungefär såhär:
06:30: Frukost bestående av 250 gram kvarg + 50 gram fullkornsfibermüsli.
09:00: Äpple/mörkt bröd med en skiva skinka + två skivor ost.
12:00: Relativt rejäl skolmat med cirka halva tallriken kolhydrater och halva protein (om möjligheten finns) + diverse salladstillbehör + halvmörkt bröd.
15:00: Mörkt bröd med en skiva skinka + två skivor ost.
ca 19:00: Proteinshake efter träning (30 gram protein + 75 gram kolhydrater)
ca 19:30: Middag.
ca 22:00: En liten kvällsmål bestående av någonting som finns tillgängligt.Vad jag äter till middag varierar ganska mycket. Men den blir inte alltid så jättestor eftersom proteinshaken mättar en hel del.
Det som jag frågar efter är alltså tips på saker att äta mellan målen (frukost, lunch och middag och efter middag) i stället för smörgåsen och frukten. Jag skulle tro att det vore bra att detta innehöll ganska rikligt med protein eftersom skolmaten antagligen är fattig på det.
Och på kvällen, är det klokt att försöka hoppa över kolhydratintaget då om jag inte vill öka i fettmassa?8 september, 2010 at 17:47 #182599Anonym anvandareMemberDu kan ju göra en proteinsmoothie om du vill
1 eller 1 halv burk lätt kesella, 1 eller 2 ägg, mjölk,linfrön och i med frysta jordgubbar eller vad du vill ha för bär och mixa ihop. Mättande och mycket protein.
8 september, 2010 at 17:49 #182600Anonym anvandareMembertomatn wrote:Du kan ju göra en proteinsmoothie om du vill1 eller 1 halv burk lätt kesella, 1 eller 2 ägg, mjölk,linfrön och i med frysta jordgubbar eller vad du vill ha för bär och mixa ihop. Mättande och mycket protein.
Någonting som jag inte nämnde är att jag äter 2/3 av målen i fråga i skolan. Så då kan det bli lite bökigt med många av de där.
8 september, 2010 at 19:51 #182601Anonym anvandareMemberHamphusKjellman wrote:Någonting som jag inte nämnde är att jag äter 2/3 av målen i fråga i skolan. Så då kan det bli lite bökigt med många av de där.Varför ska du ta med mellanmål om det är bökigt? Då är det ju bättre att bara strunta i det, äta större huvudmåltider och slippa bökandet.
8 september, 2010 at 20:03 #182602Anonym anvandareMemberTa med en påse jordnötter!
8 september, 2010 at 21:41 #182603Anonym anvandareMemberTa med en matlåda och skotta i lite i den under skollunchen.. finns ju ingen begränsning på hur mycket du får äta, så skulle tro att det är fritt fram? Så äter du det som mellis när det nu är dags Funkar ju iofs bara om du kan tänka dig att äta kall mat..
Sen så tror jag faktiskt att skolmaten är ganska okej, ni kanske rent utav har ett eget skolkök så ni inte får nått färdilagat-matservice-äckelpäckel?
9 september, 2010 at 09:36 #182604Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Varför ska du ta med mellanmål om det är bökigt? Då är det ju bättre att bara strunta i det, äta större huvudmåltider och slippa bökandet.Jag äter mellanmål för att jag mår bra av det. Jag sa inte att mellanmål var bökigt, utan jag syftade på att det skulle bli bökigt att äta till exempel kvarg eller mixade bär eftersom jag inte har tillgång till kök.
9 september, 2010 at 17:32 #182605Anonym anvandareMemberOmelett?
Äggsmörgås? Eller med skinka, leverpastej, köttfärssås?? Vad som helst.
Mjölk å flingor, flingor, keso, kvarg… Beror la på vad du äter i övrigt å vad ditt mål e. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.