Home › Forums › Kost och Näringslära › Tips på såser till sallad?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 juli, 2012 at 20:16 #97604Anonym anvandareMember9 juli, 2012 at 20:16 #1065022Anonym anvandareMember
Jag tar gärna emot tips på goda nyttiga såser till sallad.. börjar tröttna på mina dressingar jag har i nu som jag blandar med olja och vatten.. vill gärna ha någon vitlöks sås men alla goda såser är av intresse så kan min diet bli lite lättare och godare
10 juli, 2012 at 23:49 #1065098Anonym anvandareMemberTzatsiki är ju gott och passar ju även som tillbehör till all möjlig mat.
Tjock Yoghurt (borde ju gå att blanda med tex kesella eller göra en dressingvariant med vanlig tunnare yoghurt).
Riven gurka som man saltar lätt och pressar/kramar ur saften
Pressa ned lite vitlök, vitpeppar (ev salt), en skvätt ljus vinäger11 juli, 2012 at 20:15 #1065154Anonym anvandareMembertzatsiki ska provas har aldrig smakat det..
du vet ingen färdig vitlöksås som är god?
12 juli, 2012 at 13:09 #1065189Anonym anvandareMemberJag köper aldrig färdig dressing eller sås, jag bor långt ifrån närmaste affär och det går ju dessutom så snabbt att svänga ihop en sås själv. Jag har inget fantastiskt recept att komma med men kan du inte bara prova dig fram, jag är helt övertygad om att dom flesta såser/dressingar blir fullt ätbara.
Tjock yoghurt (Grekisk, Turkisk) är ju bra, annars kan du ju testa med fil, yoghurt eller lätt creme fraische som bas, blir det rinnigt så blanda i kesella. Sedan är det bara att krydda på: Vitlök är ju gött, salladskrydda eller varför inte lite färska kryddor, typ gräslök eller finhackad rödlök?! Kanske en dutt dijonsenap, dragon och äppelcidervinäger. Lime eller citron (rivet skal eller bara juice) blir säkert gött, det blir säkert ännu godare med en skvätt sweet chilli sås i men det är ju lite socker i den.
12 juli, 2012 at 20:06 #1065206Anonym anvandareMembertack för tipsen!
Gjorde min förra dressing med lätt cream fraishe och vitlöksdressingmix men fick blanda i vatten också för det vart för tjockt och inget vidare gott var det.. men grekisk yoghurt ska provas
12 juli, 2012 at 20:47 #1065211Anonym anvandareMemberJag testade just precis en blandning till min sallad och den blev fullt ätbar.
1brk lätt kesella
1 vitlöksklyfta
Lite finhackad rödlök
En skvätt vitvinsvinäger
1 tsk röd pesto (Soltorkade mixade tomater i olja)
Citronpeppar, lite vitlökspulverBlandade ned skiten i kesellaburken, tog upp hälften vilken jag blandade ut med fil till rätt dressingkonsistens. Det som blev kvar i kesellaburken ska jag blanda med smulad fetaost och kanske käka till en bit kött, tror det blir gött…
12 juli, 2012 at 23:05 #1065224Anonym anvandareMemberlät ganska gott kanske provas framöver
27 augusti, 2012 at 14:46 #1067781Anonym anvandareMemberEn burk fullfet creme fraiche, mosa i lite typ kvibille blåmögelost, lite salt och peppar och en liten skvätt citron. Håller sig lätt en vecka i kylen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.