Home › Forums › Kost och Näringslära › torrvikt och tillagad vikt
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 oktober, 2011 at 19:15 #51671Anonym anvandareMember22 oktober, 2011 at 19:15 #125321Anonym anvandareMember
Tja!
Näringsvärdet är ju skrivet i regel på torrvikt.
Hur kan man veta vad näringsvärdet är på t.ex. tillagat pasta/ris
utan att väga före och efter?
är det i regel att det väger 1,5 gånger mer tillagat eller nått sånt?hoppas jag har gjort mig förstådd
22 oktober, 2011 at 22:51 #125322Anonym anvandareMemberDet beror på hur länge du låter pastan/riset koka, ju längre koktid desto mer vatten drar de åt sig o.s.v. Det bästa är att väga allt du äter innan tillagning och räkna eventuella kalorier och makronutrienter utefter innehållsförteckningen (som alltid gäller otillagad vara).
23 oktober, 2011 at 02:04 #125323Anonym anvandareMemberjo det verkar vara det enda vettiga.
jag vill mest koka en större del pasta att ha i kyslkåpet att bara mickra när det är matdags men vill hålla koll på kalorierna. Tidigare har jag vägt dom innan och efter tillagning men det är en så otroligt dryg process att jag oftast tummat att de väger 1,3 gånger mer då dom oftast gjort det tidigare.Jag har sett vissa näringsvärden som gäller färdig lagat som soppor och nudlar. Miljö mat har lite näringsvärden på tillagade varor men jag antar att de är rellativa.
30 oktober, 2011 at 12:10 #125324Anonym anvandareMemberDe bästa tipset jag kan ge är väll att ha ett anteckningblock i köket,
väga ut ”skillnaden” mellan före & efter kokning och skriva upp en det. så du får en ratiolista med det vanligaste.
Sen har du allting i flera små matlådor i kylen och skriver kcal innehåll på lådorna så slipper du väga när du väl ska äta.
30 oktober, 2011 at 12:18 #125325Anonym anvandareMembereller så vet du om att du har kokat 500g torr pasta som skall fördelas på 5måltider så ser du till att det gör det helt enkelt. Spelar det stor roll att du får EXAKT samma mängd pasta i varje måltid eller gör det verkligen något om du skulle få i dig 115g i en måltid och 85g en annan?
1 november, 2011 at 09:00 #125326Anonym anvandareMembermysglenn wrote:eller så vet du om att du har kokat 500g torr pasta som skall fördelas på 5måltider så ser du till att det gör det helt enkelt. Spelar det stor roll att du får EXAKT samma mängd pasta i varje måltid eller gör det verkligen något om du skulle få i dig 115g i en måltid och 85g en annan?Vad skulle då hända om karln tog en bärs på dieten eller unnade sig en bakelse?
Hur kan dessa minimala detaljer vara relevanta för någon som inte skall tävla? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.