Torsdagar kl.20 – Du är vad du äter! (TV3)

Home Forums Kost och Näringslära Torsdagar kl.20 – Du är vad du äter! (TV3)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Quote:
    Du är vad du äter. Svenskt livsstilsprogram från 2006. Familjer eller personer som av olika anledningar fastnat i ond cirkel av dåliga matvanor får professionell hjälp av kostrådgivaren Anna Skipper och läkaren Anders Kjellberg. Även 4/3. ([www.tv.nu])

56 st kaffe latte i veckan och kladdkaka till frukost. Fikafantasten Cindy Jensen från Västerås är 23 år och borde ha hela livet framför sig. Men genom brutal skräp och sockerdiet hänger den psykiska och fysiska hälsan på en höft. (Metro)

165 centimeter lång och 109 kilo tung platsar Cindy i gruppen människor som lider av svår fetma. (tv3.se)

Programmets hemsida med forum, recept mm.

[http://www.tv3.se/index.php?option=com_content&task=view&id=5982&Itemid=252]

Första delen för säsongen ikväll, TV3 kl. 20.00-21.00.

så på den norske versjonen i høst, og den var bra. synes også toppform med fredrik paulun var topp.

Jag tror det var detta jag slog över till igår. En tjock mörkhårig tjej som förmodligen var ”offret” och sen en medelålders kvinna (blond) som var bullshitern. Jag tittade i ca 5min och det var skrattretande roligt. Allting hon sa var så ockult och flummigt att man tyckte synd om tjejen som ville ha hjälp med sin viktnedgång. Bland annat plockade den äldre kvinnan fram nåt som såg ut som ett solarium i fickformat som tjejen skulle rikta mot ansiktet varje dag och då skulle minsann hennes ämnesomsättning öka drastiskt och hon skulle gå ner i vik.

Visst skiten sänds på trean och programmen där är lika troväridga som artiklarna i expressen/aftonbladet men nån gräns borde det ju finnas.

IATOAON wrote:
    Jag tror det var detta jag slog över till igår. En tjock mörkhårig tjej som förmodligen var ”offret” och sen en medelålders kvinna (blond) som var bullshitern. Jag tittade i ca 5min och det var skrattretande roligt. Allting hon sa var så ockult och flummigt att man tyckte synd om tjejen som ville ha hjälp med sin viktnedgång. Bland annat plockade den äldre kvinnan fram nåt som såg ut som ett solarium i fickformat som tjejen skulle rikta mot ansiktet varje dag och då skulle minsann hennes ämnesomsättning öka drastiskt och hon skulle gå ner i vik.

Visst skiten sänds på trean och programmen där är lika troväridga som artiklarna i expressen/aftonbladet men nån gräns borde det ju finnas.

Ååh! Ett sånt ska jag minsann köpa!! :D :D *ASG*

Sen på tal om maten, det proteinet man ser dem får i sig är väl typ till lunch. Som brukar bestå av kyckling eller lax.. resten är bara grönsaker och äckliga juicer av 100 olika grönsaker.

Visst fanns det nåt som var knas i serien men överlag tyckte jag d va okej. är det nåt man ska skratta åt så är det väl ”offrets” tidigare matvanor.

i den norske versjonen var det bra mat med mye magert kjøtt, kylling og fisk og bra karbohydrater i form av havregryn, grovt brød og frukt og grønt. og det var også brukbare treningsopplegg med både styrke og konisjonstrening.8)

i den norske versjonen var det bra mat med mye magert kjøtt, kylling og fisk og bra karbohydrater i form av havregryn, grovt brød og frukt og grønt. og det var også brukbare treningsopplegg med både styrke og konisjonstrening.8)

Det går att göra tv utav det mesta tydligen.
    Synd om tjejen som fick en riktig kalldusch och psykisk knäck utav tanten.
    Visst åt hon väldigt osunt och rörde på sig minimalt, men det måste ju finnas andra saker att äta och dricka om man ska bli nyttig och smal.
    Fattar inte som någon tidigare skrev att man ska flumma till det så dant.
    Tex Käka havregrynsgröt till frukost i stället för den där konstiga grötblandningen utav varma bönor, salt, cayenne peppar, olivolja, citron. Skulle spy även fast jag var hungrig som en varg :|

OlleO wrote:
    Det verkade helsnurrigt helt enkelt…men hur lyckas man dricka 56 latte i veckan?

På samma sätt som vi trycker i oss larvigt mycket prottedrinkar :up:

;)

Vad är sukralos E 955?

Sötningsmedlet sukralos är nu en godkänd livsmedelstillsats i EU.

Sukralos är ett syntetiskt sötningsmedel baserat på sackaros med en mer sockerlik smak än andra sötningsmedel. Det är ungefär 600 gånger sötare än socker (sackaros). Det utvecklades 1976.

Sukralos ger ingen energi, bryts inte ned till glukos och påverkar därför inte insulinproduktionen.

Sukralos är stabilt också vid höga temperaturer och kan därför användas i matlagning och bakning.

Användningen regleras i föreskriften om livsmedelstillsatser LIVSFS 2004:30.

Ytterligare lite halvintressant läsning skriven av nån surpuppa :)

[http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/sukralos.htm]

Såg reprisen förut idag. Då reagerade jag på att dietisten avrådde den överviktiga tjejen från att äta kyckling till förmån för quorn. Jag förstår inte logiken bakom detta. Kyckling trodde hade en given plats på alla dietisters menyer?

Tanken är väl att programmet ska vara ganska extremt, både när det gäller ”offer” och metoder. Synd bara att det bidrar till att många överviktiga gör viktminskning svårare än det behöver vara.

Jag fick faktiskt några tips i programmet ändå. Jag har laddat ner årets receptbok och tänkte prova några av de vegetariska rätterna, dock främst som förrätter till min vanliga kost. Se´n blev jag helt kär i gryningssimulatorn. Måste bara ha en så´n till hösten!!! :up:

Olof_R wrote:
    Såg reprisen förut idag. Då reagerade jag på att dietisten avrådde den överviktiga tjejen från att äta kyckling till förmån för quorn. Jag förstår inte logiken bakom detta. Kyckling trodde hade en given plats på alla dietisters menyer?

Ja, dessutom med motiveringen att quorn är ett magert alternativ till kyckling :|

Mmmm, jag håller med.
    Synd att det skall vara så extremt, som du säger Anna så leder det säkert till att många överviktiga drar sig bara för att det verkar för krångligt.

Nog för att det handlar om att bryta mönster, men den där gröna drinken innan frukost såg väääldigt skum ut.
    Dessutom, vad blev det för fel på kaffe nu då? Ok, latte är inte bra men svart kaffe… Så länge man fyller på med vatten.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.