Home › Forums › Kost och Näringslära › Träning precis innan läggdags….och mat?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 januari, 2006 at 22:06 #95492Anonym anvandareMember16 januari, 2006 at 22:06 #1047715Anonym anvandareMember
Med mitt schema kör jag numera ganska ofta mitt styrketräningspass vid 21.00 på kvällen och går (eller rättare sagt ”borde gå”) och lägga mig i princip direkt när jag kommer hem från träningen.
Jag har klurat lite på hur jag lämpligast gör med maten. I normala fall fyller jag på med proteindrink med dextros eller maltodextrin, ca 1 g kolhydrater och 0,5 g protein/kg kroppsvikt och sedan äter jag vanlig men ganska kolhdratfattig mat någon timma senare och så är det läggdags. Men nu när jag jobbar över så mycket hinner jag liksom inte vänta en stund efter drinken för ett sista mål, jag vill ju trots allt få sova lite….Så vad göra?
Köra på med drinken som vanligt och bara gå och lägga sig?
Satsa på protein och bara väldigt lite kolhydrater?
Annat bra alternativ?
Kan ju tillägga att jag just nu inte deffar men jag skulle ju inte ha något emot tips för både ”bulk” och deff.Och träna på annan tid är tyvärr inte ett alternativ hur gärna jag än vill.
16 januari, 2006 at 22:20 #1047716Anonym anvandareMemberTa dina kolhydrater precis som du gör! Insulinkänsligheten skjuter i höjden efter ett träninsgpass och de behövs för återhämtningen. Så länge du inte överäter under resten av dagen så blir du inte fet.
Skulle du börja lägga på dig fett bör du skära ned på andra måltider – aldrig på de direkt efter träningen (om du inte är i slutskedet på en tävlingsdiet.)16 januari, 2006 at 22:40 #1047717Anonym anvandareMemberOK, tack s
16 januari, 2006 at 22:49 #1047718Anonym anvandareMemberCamillaJ wrote:OK, tack så mycket!Bör jag försöka trycka in lite fast mat också? Tex. hälften av proteinet i drinkform och hälften i mer mataktig form som keso eller nått. Tänkte att det man dricker tas ju upp ganska fort och så sover man hela natten ”tom”? Visserligen är mitt proteinpulver 50% vassle och 50 % kasein men ändå….
Jag skulle i ditt fall rekommendera 0,8g kolhydrater och 0,4g protein per kg/kroppsvikt som dryck direkt efter passet. Eller, ännu bättre, drick hälften utspätt med minst en liter vatten under passet och andra hälften direkt efter.
Ät sedan en liten måltid med fast föda när du kommer hem. Ha något enkelt klart i kylskåpet som ger både kolhydrater och protein.17 januari, 2006 at 19:31 #1047719Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Jag skulle i ditt fall rekommendera 0,8g kolhydrater och 0,4g protein per kg/kroppsvikt som dryck direkt efter passet. Eller, ännu bättre, drick hälften utspätt med minst en liter vatten under passet och andra hälften direkt efter.
Ät sedan en liten måltid med fast föda när du kommer hem. Ha något enkelt klart i kylskåpet som ger både kolhydrater och protein.OK, tack för svaret!
Ska försöka mig på det där. Visserligen är direkt efter passet samma sak som när jag kommer hem (bor precis vid gymmet) men jag kan ju dricka under och precis i slutet av passet och så äta direkt efter duschen, då blir det ju i alla fall 15-20 min mellan drinken och maten.17 januari, 2006 at 21:56 #1047720Anonym anvandareMemberCamillaJ wrote:OK, tack för svaret!
Ska försöka mig på det där. Visserligen är direkt efter passet samma sak som när jag kommer hem (bor precis vid gymmet) men jag kan ju dricka under och precis i slutet av passet och så äta direkt efter duschen, då blir det ju i alla fall 15-20 min mellan drinken och maten.Det låter som en bra strategi, då borde du även hinna i säng i rimlig tid. :emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.