Träning utan rött kött och pulver

Home Forums Kost och Näringslära Träning utan rött kött och pulver

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Jag är ny på forumet och har styrketränat seriöst i bara ett års tid, så jag är rätt ny på området, vilket jag hoppas ursäktar några amatörmässiga frågor.

Det jag undrar över är om mina kostvanor har negativ effekt på min muskelutveckling. Jag äter mest kyckling och tonfisk, men gillar även vegetarisk kost med linser och olika sorters ärtor (gula och gröna). Är det en stor nackdel att inte äta nöt- och fläskkött?

En annan fråga är om jag måste äta vassleprotein efter passen. Förlorar jag något på att inte äta det? Som fattig student tycker jag att det kostar för mycket att fortsätta köpa de där dunkarna ON 100% Whey eller MyoFusion (som ju inte bara är vassle). Är det dumt av mig att sluta med det? Kan jag inte bara se till att äta ett mål mat precis efter passet? Eller koka gröna ärtor som jag håvar i mig istället? Inte supergott, men billigt… Jag har hört att grönt ärtprotein tas upp lika snabbt av kroppen som vassleprotein. Sant eller falskt?

Självklart klarar du dig utan rött kött. Du får i dig bra protein av kyckling, fisk, linser, bönor osv.

Och varför köpa dyrt protein? finns billigare och bra alternativ. Även om inte proteinpulver är ett måste.

Keso, kesella, ägg, kyckling, kalkon, ost…

Som sagt, sluta med ON Whey100 och det andra då. Och köp vanligt billigt Whey80. Dyrt beror ju enbart på att du för närvarande väljer dyra varianter. Sluta välj dyra varianter och välj billiga.

Det finns vassleprotein för runt 150:- /kg. Men som sagt, du klara dig med vanlig mat.

som jag förstått det som så är kreatinet ur kött det viktigare”

Hur är det med kreatin i kyckling osv ? jämför 100 gram stekt oxfilé mot 100gram kycklingfilé hur stor är skillnaderna ?

(kreatin)

otursmannen wrote:
    som jag förstått det som så är kreatinet ur kött det viktigare

Mer kreatin i fet fisk.

Eddie Vedder wrote:
    Mer kreatin i fet fisk.

Finns det någon tabell faställt hur mycket kreatin/100 gram ?

otursmannen wrote:
    Finns det någon tabell faställt hur mycket kreatin/100 gram ?

Vet inte, har aldrig googlat det. Men gör det så kanske du hittar, borde ju finnas.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.