Unna sig?

Home Forums Kost och Näringslära Unna sig?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 89 total)
  • Author
    Posts
  • #558999

    Och vem säger att en pizza behöver vara ”onyttig”?
    Vad som är onyttigt tror jag skiljer sig mycket från person till person också.

    För övrigt hatar jag orden nyttigt och onyttigt.

    #559000
    Rasmus Kjellberg;777621 wrote:
    Och vem säger att en pizza behöver vara ”onyttig”?
    Vad som är onyttigt tror jag skiljer sig mycket från person till person också.

    För övrigt hatar jag orden nyttigt och onyttigt.[/QUOTE]

    Second.

    Har träffat på många som sitter och vräker i sig olika grejer för att det tydligen ska vara ”nyttigt”.

    #559001
    King Grub wrote:
    Visst kan man det. Inga problem överhuvudtaget, ens. Glass är dessutom ett rätt ”dåligt” exempel i sammanhanget, då det inte ens är speciellt onyttigt.

    Glass bestående av uteslutande grädde, socker och ägg samt naturliga smakämnen, dvs ”riktig” glass, kanske inte är så hemskt onyttig, men de kemikaliebomber som säljs på Ica är definitivt onyttiga så det stänker om det.

    #559002

    Ska man vara cynisk så är även affärsbröd kemikaliebomber, jämfört med vete, jäst, vatten och salt. Folk äter det ändå gladeligen.

    #559003
    Bashful_Bob wrote:
    Glass bestående av uteslutande grädde, socker och ägg samt naturliga smakämnen, dvs ”riktig” glass, kanske inte är så hemskt onyttig, men de kemikaliebomber som säljs på Ica är definitivt onyttiga så det stänker om det.

    GB Big Pack.

    Quote:
    Glass med smak av vanilj, jordgubb och päron. Skummjölk, vatten, glukos-fruktossirap, vegetabiliskt fett, socker, vasslepulver, druvsocker, emulgeringsmedel (E471), stabiliseringsmedel (E412, E410, E407), färgämne (E162, E100, E141), arom.

    GB Gräddglass.

    Quote:
    Skummjölk, grädde (24%), socker, mjölkfett, äggula (1,5%), arom, vaniljstångbitar.

    Vilka av E-numren är det jag tar skada av?

    #559004
    mikaelj wrote:
    Ska man vara cynisk så är även affärsbröd kemikaliebomber, jämfört med vete, jäst, vatten och salt. Folk äter det ändå gladeligen.

    Jo, onekligen ett fattigdomsbevis att man inte kan köpa riktigt bröd i affären. Jämför med Tyskland där det vimlar av riktiga bagerier, och där man inte accepterar att äta gammalt bröd. Även om vårt fabriksbröd kanske inte är direkt hälsovådligt så är det av sämre kvalitet och består mest av luft…

    #559005
    King Grub wrote:
    GB Big Pack.

    GB Gräddglass.

    Vilka av E-numren är det jag tar skada av?

    GB gräddglass i alla lägen… Enkelt och bra.

    Big Pack: tänk på hur det vegetabiliska fettet framställs (man vill inte veta) och hur man tillverkar fejkad vaniljarom genom att röta granved. Mums filibabba. En sörja som inte har så mycket gemensamt med glass. Varför ska man behöva emulguleringsmedel överhuvud taget?

    #559006

    Det är väl ethylvanillin som används som vaniljarom.

    Där finns det inga speciellt biverkningar noterade vid normala doser. Däremot är studierna inte riktigt godtagbara med dagens mått mätt, och ADI har sänkts.

    [http://www.inchem.org/documents/jecfa/jecmono/v26je04.htm]

    Det handlar ändå om mängder man får äta väldigt mycket vaniljglass för att komma upp till.

    #559007
    Bashful_Bob wrote:
    Jo, onekligen ett fattigdomsbevis att man inte kan köpa riktigt bröd i affären.

    Mm, det är lite fattigt. Men det börjar bli bättre! ”Alvar och Ivars surdegsbageri” i på Kastellgatan i Göteborg, t.ex.

    #559008
    King Grub wrote:
    Det är väl ethylvanillin som används som vaniljarom.

    Där finns det inga speciellt biverkningar noterade vid normala doser. Däremot är studierna inte riktigt godtagbara med dagens mått mätt, och ADI har sänkts.

    [http://www.inchem.org/documents/jecfa/jecmono/v26je04.htm]

    Det handlar ändå om mängder man får äta väldigt mycket vaniljglass för att komma upp till.

    Jag blir lite orolig när man börjar prata om mat i termer av kemikalier, biverkningar och dosberoende effekter faktiskt. Kokkonst och näringslära behöver inte innebära kemi.

    Sedan är det klart att ICA inte skulle få sälja något livsmedel som är direkt giftigt.

    Jag vill inte äta kemikaliesoppa, oavsett vetenskapligt bevisad ofarlighet, men det är en fri värld.

    #559009
    Bashful_Bob wrote:
    Jag blir lite orolig när man börjar prata om mat i termer av kemikalier, biverkningar och dosberoende effekter faktiskt. Kokkonst och näringslära behöver inte innebära kemi.

    Sedan är det klart att ICA inte skulle få sälja något livsmedel som är direkt giftigt.

    Jag vill inte äta kemikaliesoppa, oavsett vetenskapligt bevisad ofarlighet, men det är en fri värld.

    Sluta då påstå skräp som du inte har belägg för. Att GBs glass som du så fint benämner ”kemikaliesoppa” skulle vara onyttigt är bs.

    #559010
    Anton Fräs wrote:
    Sluta då påstå skräp som du inte har belägg för. Att GBs glass som du så fint benämner ”kemikaliesoppa” skulle vara onyttigt är bs.

    Jo. Att äta lite glass då och då är inte livsfarligt, inte ens om det är GB Big Pack, men jag vägrar hålla med om att det är nyttigt.

    Dessutom kan ju ingen på allvar mena att någonting som innehåller flera olika sorters emulguleringsmedel, färgämnen samt industriellt tillverkade vegetabiliska fetter är lika ”nyttigt” som något som bara består av grädde, ägg och socker samt bär eller vaniljstång. Eller? Även utan litteraturreferenser.

    #559011

    Men om man säger såhär, kan man käka någon riktigt god middag,nått gott att dricka och någon efterrätt eller godis lite senare, en dag i veckan? typ som en ätardag i vecka, påverkar detta träningen negativt?
    Om vi säger såhär..att äta ”gott” innebär inte alltid för mej att äta skrämat..jag äter skräpmat väldigt sällan..1-2 gånger i månaden högst. Utan jag kanske gör någon jättegod maträtt…som typ kikärtsburgare(LOOVE) med ketchup och senap,sallad och dricker saft till det. Eller något annat gott jag kan göra hemma, utan att tänka överdrivet över hälsan..och sen till exempel en kanelbulle,glass eller godis lite senare under filmkvällen. Ibland kan man ju såklart vara sugen på en riktig burger, pizza eller så.
    I alla fall, en ätardag..kan man ha en sådan en dag i veckan utan att det påverkar en negativt?:what:

    #559012
    henkebenke wrote:
    Försöker du gå ner i vikt och ligger på -500 kcal/dag söndag till fredag, och äter godis så du hamnar på +4000 kcal på lördag, så kommer du inte gå ner i vikt den veckan.

    Detta är också en sanning med modifikation.. Jag liksom många andra tjejer som tävlar i athletic fitness, body fitness etc.. Vi ÄTER på våra ätardagar å hamnar lätt på det kcalintaget du nämner å garanterat över i mitt fall ibland..:P Lik förbannat går jag ner precis som jag ska kommande vecka. Detta är givetvis div. precedurer i kroppen som påverkar min nedgång, och nej- jag tränar varken hårdare eller mindre än vad jag gjorde förgående dietvekca, utan ligger stadigt runt ca 2000 kcal / dag. Däremot har kroppen ofta inte förmågan att tillgodogöra sig alla dessa extra kcal man stoppar i sig på en gång. Exakt hur detta ter sig kemiskt i kroppen lämnar jag gärna åt någon av våra mycket pålästa kostgurus att förklara, men for a fact är det så mer eller mindre, sen är det klart många andra fakjtorer som påverkar summan av kardemumman!

    #559013
    Miss-INcredible wrote:
    Men om man säger såhär, kan man käka någon riktigt god middag,nått gott att dricka och någon efterrätt eller godis lite senare, en dag i veckan? typ som en ätardag i vecka, påverkar detta träningen negativt?
    Om vi säger såhär..att äta ”gott” innebär inte alltid för mej att äta skrämat..jag äter skräpmat väldigt sällan..1-2 gånger i månaden högst. Utan jag kanske gör någon jättegod maträtt…som typ kikärtsburgare(LOOVE) med ketchup och senap,sallad och dricker saft till det. Eller något annat gott jag kan göra hemma, utan att tänka överdrivet över hälsan..och sen till exempel en kanelbulle,glass eller godis lite senare under filmkvällen. Ibland kan man ju såklart vara sugen på en riktig burger, pizza eller så.
    I alla fall, en ätardag..kan man ha en sådan en dag i veckan utan att det påverkar en negativt?:what:

    Det påverkar nog träningen positivt, inte negativt.

    Hur kan du få för dig att det skall vara negativt? Inte ens om du ersatte något ”supernyttigt”, vad det nu är, med glass eller kanelbullar en gång i veckan, skulle det göra något dåligt eller negativt. Du skulle inte bli tjockare, du skulle inte få sämre prestationsförmåga i gymmet eller löpspåret (tvärtom skulle den bli bättre om du fick i dig mer kalorier (även om en gång i veckan varken gör hit eller dit praktiskt här heller), och du skulle inte få några negativa hälsokonsekvenser.

    Skall du upp på scenen nästa vecka och redan är i tävlingsform, kan den säkert påverkas negativt av något oväntat, men annars gör det inte ett dugg.

    Det är att enbart fokusera på ”nyttigt” hela tiden som ofta gör det svårt för en idrottsman/kvinna att få i sig tillräckligt.

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 89 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.