- This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › Upplägg av kolhy,fett,protein vid deff.
Hallå body.se!
Inleder mitt medlemskap här med en lite fråga ang. deff.
Jag har tränat i snart 4 år och upplever att jag börjat få till en hyffsat bra fysik. Mitt nuvarande dagsintag har skiftat rejält, jag har helt enkelt inte koll på hur mycket jag får i mig om dagarna.
Jag har länge funderat på att deffa då jag tycker jag har väl överflödigt som ska bort, (skulle tippa att jag ligger på 20% BF) men då jag inte innehavt den kunskap som krävs har jag inte vågat börja göra det seriöst.
Jag har tittat på lite olika formler om hur jag räknar ut dagsbehov av kcal och fått fram att jag bör äta ~3778 kcal vid tung träning. Jag väger 97kg och är 189cm lång och styrketränar _minst_ 4 dagar i veckan + annan sport.
Av vad jag har läst och fått fram så är en minskning på 500kcal/dag ett bra råd att följa då man vill gå ner i vikt och tappa så lite muskler som möjligt.
Jag har följt ett schema om 1.8g protein/kg kroppsvikt per dag och 1g fett/kg kroppsvikt och resterande kolhydrater för att fylla upp energibehovet.
Jag har räknat ut att jag bör äta drygt 3300KCAL/dag för att gå ner 0.5kg i veckan.
Såhär skulle det se ut då ifall jag räknat allt rätt;
175g Protein = 700 KCAL
100g Fett = 900 KCAL
425g Kolhydrater = 1700 KCAL
SUMMA: 3300 KCAL
Är detta totalt fel? Eller kan jag köra efter detta schema utan att det blir totalt misslyckat. Matintaget kommer även vara mellan 12-20.00 och mestadels efter träning.
Mvh / Bjumpa
Jag tror det kan vara anledning att öka på proteinet lite. Åtminstone 200 gram.
Tack!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY