Home › Forums › Kost och Näringslära › Vad är den bästa proteinen av alla?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 november, 2005 at 13:00 #1061159Anonym anvandareMemberVincent wrote:Allt protein består av flera aminosyror.
Att endast välja en proteinkälla är inte så smart då det finns vissa egenskaper i vissa proteiner.
Vassle=snabbt, högt innehåll av bcaa, fördelar och nackdelar finns.
Kasein=Långsamt protein
Soja=Ett långsamt men ej fullvärdigt protein, dock finns egenskaper i sojan som både ägg, vassle och kasein saknar
Ägg=Ett bra protein, dock är majs och potatis lika komplett om man blandar det.Det jag vill säga med detta är:
Ät en varierad kost med flera proteinkällor, lägg energi på gymmet istället för på dessa funderingarMan mäter hur pass väl amonosyror i ett protein matchar kroppens med hjälp av ett värde kallat biologiskt värde= BV.
Vassle och Kasein, som båda finns i mjölk, har högsta kända BV, vilket innebär att man behöver äta mindre av detta för att uppnå samma effekt, än om man åt tex soja.
Ägg är en god tvåa på listan. Dock skall man äta gulan också, annars försämras BV på proteinet.Sojaprotein innehåller fytöstrogener, och dess effekter är kanske inte helt klarlagda, men man kan tänka sig att om man äter mycket av det så kan det ha en negativ effekt på män. (Jag upplevde märkbart sänkt libido när jag åt sojaproteinisolat som tillskott) Det finns sojaprotein som är fullvärdigt, men detta kommer från genmodifierade sojabönor. (nästan all soja som tillverkas idag är genmodifierad)
Slutsatsen är: Om du vill ha ett proteintillskott av bästa klass- köp vassle eller kasein. Det finns ingen anledning att skaffa ”three in one” eller dylika produkter, vassle och kassein har en aminosyreprofil som är optimal för kroppen som den är.
Vad gäller ”snabba” resp. ”långsamma” proteiner så är jag inte övertygad om att det spelar någon större roll hur snabbt proteinet tas upp av matsmältningssystemet. Jag tycker att man kan köpa det mest prisvärda vassleisolatet man kan hitta – typ whey -80, om man vill ha ett proteintillskott.
I övrigt är mjölk är ett mycket bra livsmedel.
Träna hårt och ät mat så går det bra.:up:
8 november, 2005 at 14:42 #1061160Anonym anvandareMemberJoniserat vassleprotein är det som kan behövas som komplement.
(Björn Alber, idrottsläkare, fysiolog säger det i sin 1h långa föreläsning ”piller, pulver, prestation”) – [http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=20923&a=379324]
9 november, 2005 at 09:56 #1061161Anonym anvandareMemberjohfel wrote:Man mäter hur pass väl amonosyror i ett protein matchar kroppens med hjälp av ett värde kallat biologiskt värde= BV.
Vassle och Kasein, som båda finns i mjölk, har högsta kända BV, vilket innebär att man behöver äta mindre av detta för att uppnå samma effekt, än om man åt tex soja.
Ägg är en god tvåa på listan. Dock skall man äta gulan också, annars försämras BV på proteinet.Sojaprotein innehåller fytöstrogener, och dess effekter är kanske inte helt klarlagda, men man kan tänka sig att om man äter mycket av det så kan det ha en negativ effekt på män. (Jag upplevde märkbart sänkt libido när jag åt sojaproteinisolat som tillskott) Det finns sojaprotein som är fullvärdigt, men detta kommer från genmodifierade sojabönor. (nästan all soja som tillverkas idag är genmodifierad)
Slutsatsen är: Om du vill ha ett proteintillskott av bästa klass- köp vassle eller kasein. Det finns ingen anledning att skaffa ”three in one” eller dylika produkter, vassle och kassein har en aminosyreprofil som är optimal för kroppen som den är.
Vad gäller ”snabba” resp. ”långsamma” proteiner så är jag inte övertygad om att det spelar någon större roll hur snabbt proteinet tas upp av matsmältningssystemet. Jag tycker att man kan köpa det mest prisvärda vassleisolatet man kan hitta – typ whey -80, om man vill ha ett proteintillskott.
I övrigt är mjölk är ett mycket bra livsmedel.
Träna hårt och ät mat så går det bra.:up:
Whey 80 är ett koncentrat, ej isolat
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.