Home › Forums › Kost och Näringslära › Vad är transfetter och vad finns dem i?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 april, 2011 at 22:50 #53084Anonym anvandareMember13 april, 2011 at 22:50 #131519Anonym anvandareMember
Sökte lite som hastigast och hittade detta:
[http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Transfett/]
Jag vart inte mycket klokare.
Jag äter mycket pommes frites i ugn. De är kanske ~5 g/100 g livsmedel och innehållsförteckningen säger t.ex. vegetabilisk olja. Är det transfett?
Vad finns transfetterna?
Nyttighetsdjungeln är för stor för lilla mig snart.
14 april, 2011 at 16:26 #131520Anonym anvandareMembernutz wrote:Sökte lite som hastigast och hittade detta:[http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Transfett/]
Jag vart inte mycket klokare.
Jag äter mycket pommes frites i ugn. De är kanske ~5 g/100 g livsmedel och innehållsförteckningen säger t.ex. vegetabilisk olja. Är det transfett?
Vad finns transfetterna?
Nyttighetsdjungeln är för stor för lilla mig snart.
Utifrån länken. . .
Transfetter är växtoljor som man har försökt att få hårdare (spröda, knapriga) och hålla längre.
Det dåliga med transfetter är att de höjer halten av det onda LDL-kolesterolet i blodet och minskar halten av det goda HDL-kolesterolet. Som i sin tur kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar.Jag tror det finns i pommes i med att det innehåller en vegetabilisk olja och för att pommes ofta är lite spröda/knapriga (iaf när jag gör dem). Men jag vet inte i vilken mängd transfetter blir farliga. Fast om man äter på McDonald´s dagligen så kan jag förstå att det inte är bra för hälsan.
14 april, 2011 at 17:15 #131521Anonym anvandareMemberSedan den nya lagen kommer förmodligen allt i affären vara fritt från det. Då är det nog bara på olika matställen ute som man kan stöta på det gissar jag.
Jag tvivlar starkt på att dina pommes frites har transfettsyror faktiskt. Kan ju såklart inte lova något dock.
14 april, 2011 at 20:01 #131522Anonym anvandareMemberEddie Vedder – Har du någon aning om hur lagen ser ut när det gäller import av livsmedel innehållandes transfetter.
Att det inte får tillverkas är vettigt men jag är nyfiken på hur det ser ut för restauranger och liknande utländska butiker som importerar livsmedel som då kan innehålla transfetter. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.