Vad händer när man slutar äta?

Home Forums Kost och Näringslära Vad händer när man slutar äta?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

1. Vad är det kroppen först bryter ned? muskler eller fett? och varför?

2. Är det en myt att kroppen ”ställer in sig” på svält och därför tar upp mer av det lilla man stoppar i sig?

jag vet att ett halvt kg i veckan är bra när man deffar, jag vet att det är energi in och energi ut som räknas. och jag vet hur mycket protein per kilo som rekomenderas.
    Peace =)

Dom första dagarna utan föda förbränns både kolhydrat och fett i stor utsträckning, och även muskelproteinnedbrytningen är hög.

Vid fortsatt svält minskar muskelnedbrytningen kraftigt. Det sista kroppen ”vill” är att göra sig av med muskelprotein (och ännu mindre organprotein)! Det är alldeles för viktigt för att bara kataboliseras hux flux. Fett däremot är reserverna, det som finns just för sådana situationer. Därför ökar fettförbränningen dramatiskt vid svält, medan muskelproteinnedbrytningen minskar för att motverka förlust att fettfri massa. Man förlorar ändå mycket muskler, eftersom även muskeluppbyggnaden kommer att minska kraftigt, när det inte längre tillförs byggmaterial via födan.

[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/table/A4362/?report=objectonly]

[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/]

Tack!

är sjuk nämligen, har varit det i 3 dagar och börjar bli nojjig. Inte fått i mig ett skit.

Seba wrote:
    Tack!

är sjuk nämligen, har varit det i 3 dagar och börjar bli nojjig. Inte fått i mig ett skit.

Jag ville inte kolla på vågen när jag hade vart magsjuk :) ( antar att det är de du är? ) Iallafall, du förlorar ju mycket vätska när du är sjuk. Så tänk inte att du förlorar muskler bara, :) Gick inte alls ner så mycket som jag trodde när jag blev magsjuk, samt att jag är tillbaks på samma vikter och pump som jag var innan :D försök dricka mycket iallafall! Vet inte hur det kan vara med en proteinshake när man är sjuk, kanske värt att testa ? ;)
    Mvh

King Grub wrote:
    Dom första dagarna utan föda förbränns både kolhydrat och fett i stor utsträckning, och även muskelproteinnedbrytningen är hög.

Rätta mig om jag har fel men muskelnedbrytningen blir väl inte förhöjd i väsentlig storlek föräns man kommer in på dag 2 eller 3?

Läs texten i länken.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.