Vad händer om jag äter såhär ngn dag i veckan?!?!

Home Forums Kost och Näringslära Vad händer om jag äter såhär ngn dag i veckan?!?!

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

undrar bara lite snabbt, läst en del och man ska vell äta 3500 mer en vad man förbrukar för att öka 0,5kg i veckan…

så om jag kanske på måndagen äter 3-400mer kcal en vad jag normalt gör på vi säger tisdagen och sen på onsdagen och torsdagen även gör samma sak att äta 3-400kcal mer en vad jag brukar och sen på helgen kanske på lördagen äter 4-500kcal mer en vanligt…

detta kommer resultera i ca 1500-1750kcal mer den eller dessa veckor…

kommer min vikt förändras ngt på detta eller kommer den vara samma endå?

tacksam för svar;)

testa och se..

men är det inte 3500kcal i veckan för 0,5kilo, jag äter ju hälften av dessa 3500kcal…

finns en mängd faktorer som påverkar..
    1. hur vet du hur stort ditt överskott egentligen är.
    2. du rör dig olika mycket olika veckor.
    3. du dricker sannolikt olika mycket från dag till dag.
    4. din kropp binder ibland mer och ibland mindre vätska beroende på exempelvis val av livsmedel.

fyra faktorer som påverkar och det finns många fler.
    visst är ca. 3500 kcal 0,5 kg kroppsvikt i teorin,
    men sällan det är så i praktiken.

tipset är därför, testa och utvärdera och anpassa efter hur din kropp reagerar:emo-thumb

jaja ok;) tänkte mer på att kanske äta lite mer kolisar vissa dagar i form av potatis/pasta och ngt glasspaket på kvällen så de kommer vara kvalitekcal endå,, drf jag bara undrare..

kommer som sagt inte vara massa sockerskit från godis, läsk osv utan kolisar från mat och gbs lättglass som rockar!!

så de e vell ok?

Om det är okej? Vad som är okej är helt upp till dig. Vill du gå upp i vikt så käka på och se vad som händer. Går det för fort – ät mindre, går det för sakta – ät mer.

Det är så många variabler som påverkar viktminskning och viktökning. Sluta överanalysera allt med siffror.

Du rör på dig troligtvis mer sommarhalvåret och då KANSKE ligger du på kaloribalans om du äter mer. Omöjligt att svara på om du går upp ett visst antal gram.

Teorin är ju en sak men ofta glömmer småsaker att ha med i beräkningarna som gör stor skillnad i slutänden. Vill du låta ditt liv kontrolleras allt mer av siffror kring mat och träning?

All träning är bra, bara den blir av. Det är det viktigaste enligt mig.

Kolehmainen22 wrote:
    kommer som sagt inte vara massa sockerskit från godis, läsk osv utan kolisar från mat och gbs lättglass som rockar!!

nej det är det inte:D vanigt socker i godishyllorna, glassen e sötad med fruktos..

så i teorin skulle jag kunna ta 2äpplen istället för ett helt gb lättglass paket, du förstår vad jag menar..

och fettet i ett helt paket är som att dricka 3dc röd mjölk

Kolehmainen22 wrote:
    nej det är det inte:D vanigt socker i godishyllorna, glassen e sötad med fruktos..

Ännu värre alltså. Du kan som sagt äta större volymer för samma energiinnehåll. Men det är fortfarande samma kategori som godis. Är glassen rejält fet och sötad med riktigt socker är den enligt mig nyttigare även om det som sagt genast handlar om andra volymer.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.