Vad innehåller erat sötningsmedel?

Home Forums Kost och Näringslära Vad innehåller erat sötningsmedel?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • Author
    Linn wrote:
    Vad är cyklamat? var köper du den?

[http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3573]

Finns i form av Suketter, både flytande och i form av bordssötningsmedel.

Inget jag skulle vilja ha i mig.

”Twenty-one monkeys (cynomolgus, rhesus, African green) were fed cyclamate in the diet five times per week from a few days after birth and continuing for up to 24 years.

In 1994, two of the 24-year-old monkeys in the 500 mg/kg dose group were diagnosed with advanced cancer; a female (801J) with metastatic adenocarcinoma of the colon and a male (787J) with metastatic hepatocellular carcinoma.

The third cancer case was a minute (3 x 3 mm) well-differentiated papillary adenocarcinoma of the prostate that was found during necropsy of an animal (774J) dosed at 100 mg/kg.

Benign neoplasms were found during necropsy of two females in the 100 mg/kg cyclamate group and one in the 500 mg/kg group; one was an adenoma of the thyroid (791J) and two were leiomyomas of the uterus (772J and 801J).

No neoplasms were detected in the control animals.”

Takayama S, Renwick AG, Johansson SL et al. Long-term toxicity and carcinogenicity study of cyclamate in nonhuman primates. Toxicol Sci 2000; 53: 33–39.

King Grub wrote:
    [http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3573]

Finns i form av Suketter, både flytande och i form av bordssötningsmedel.

Inget jag skulle vilja ha i mig.

”Twenty-one monkeys (cynomolgus, rhesus, African green) were fed cyclamate in the diet five times per week from a few days after birth and continuing for up to 24 years.

In 1994, two of the 24-year-old monkeys in the 500 mg/kg dose group were diagnosed with advanced cancer; a female (801J) with metastatic adenocarcinoma of the colon and a male (787J) with metastatic hepatocellular carcinoma.

The third cancer case was a minute (3 x 3 mm) well-differentiated papillary adenocarcinoma of the prostate that was found during necropsy of an animal (774J) dosed at 100 mg/kg.

Benign neoplasms were found during necropsy of two females in the 100 mg/kg cyclamate group and one in the 500 mg/kg group; one was an adenoma of the thyroid (791J) and two were leiomyomas of the uterus (772J and 801J).

No neoplasms were detected in the control animals.”

Takayama S, Renwick AG, Johansson SL et al. Long-term toxicity and carcinogenicity study of cyclamate in nonhuman primates. Toxicol Sci 2000; 53: 33–39.

menade inte att jag skulle vilja ha tag i cyklamat om det nu verkade så…
    Det var det flytande sötningsmedlet som frågan syftade till.

Linn wrote:

Ja fast den flytande varianten innehöll ju tvärr cyklamat, iaf Cologran som Linda pratade om.

Linn wrote:

Ja? Det var väl cyklamat det handlade om. Det används ofta tillsammans med sackarin, som är kopplat till urinblåsecancer hos råttor.

Vad g

Andreas Guiance wrote:
    Vad gäller sötningsmedel i allmänhet så reagerade jag likadant som du när jag kollade på en burk första gången:

”97% malto? Vilken bluff, det här är ju värre än vanligt socker!”, jag var nästan på väg att skriva något upprört mail…tills jag noterade vad burken vägde:D

…och jag har kört det under hela dieten och det var först NU jag kollade innehållet.. när jag verkligen inte behöver bry mig :|

jag använder märket Hermesetas tror det är något danskt.. kanske norskt märke, kan skriva av innehållet.. 1dl ska motsvara 9dl vanligt socker säger burken..

100g
    289kcal
    1.2g protein
    56g kolisar
    näring/kostfiber 40g
    0g fett

Maltodextrin (insulin och oligofruktos) 42%
    Aspartam 2%
    acesulfam-k 1%

Andreas Guiance wrote:
    Ja fast den flytande varianten innehöll ju tvärr cyklamat, iaf Cologran som Linda pratade om.

Jo, det är just därför jag använder det sällan och i mycket små mängder. Borde säkert inte använda det alls… för säkerhets skull.

Linda G wrote:
    Jo, det är just därför jag använder det sällan och i mycket små mängder. Borde säkert inte använda det alls… för säkerhets skull.

Kan säkert va vettigt, better safe than sorry:)

gibben wrote:
    jag använder märket Hermesetas tror det är något danskt.. kanske norskt märke, kan skriva av innehållet.. 1dl ska motsvara 9dl vanligt socker säger burken..

100g
    289kcal
    1.2g protein
    56g kolisar
    näring/kostfiber 40g
    0g fett

Maltodextrin (insulin och oligofruktos) 42%
    Aspartam 2%
    acesulfam-k 1%

me 2

Hermesetas innehåller alltså 56g kolhydrater/100g medan Cologram innehåller 94g/100g, det skiljer nästan 40g kolhydrater! ;)
    Så är det när man försöker vara ekonomisk.. :(

Linn wrote:
    Hermesetas innehåller alltså 56g kolhydrater/100g medan Cologram innehåller 94g/100g, det skiljer nästan 40g kolhydrater! ;)
    Så är det när man försöker vara ekonomisk.. :(

smakar gott med samt 1dl väger 9g :up:

Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.