Home › Forums › Kost och Näringslära › Vad och hur skall jag äta??
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 februari, 2006 at 19:42 #95166Anonym anvandareMember1 februari, 2006 at 19:42 #1043882Anonym anvandareMember
Hejsan!
Skulle vilja ha lite råd om det här med kosten.
Jag är 39 år och tränade stenhårt på 80-talet under flera år. Sen fick man familj och började knega och träningen rann till slut ut i sanden. Visserligen har jag ryckt lite i hantlar då och då och kört armhävningar och dyl hemma för att på något sätt hålla i formen, men i stort sett ingen träning annars.
Nu började jag igen i augusti och har kört på gym 3 gånger i veckan. Resultaten har börjat visa sig igen och det känns fantastiskt bra. ”Tekniken” sitter kvar sen sist och kroppen svarar bra.
Men ändå känner jag att jag missat så mycket på alla dessa år. Det verkar som forskningen gått framåt otroligt. Och speciellt på kostsidan känner jag mig helt borta. Jag vet helt enkelt inte hur jag skall äta för att bygga bäst.
Dettta är ett fantastiskt forum och jag tar åt mig er erfarenhet med stort intresse. Men vart vänder jag mig annars? Vart kan jag lära mig mer om ”kostlära” (proteiner, kolhydrater, tillskott, vitaminer ect. och hur mycket av vad?)? Kan ni rekommendera någon bra bok eller bra websidor, eller annat?
Just nu försöker jag bara stoppa i mig en massa mat som jag tror är nyttig, fisk, ägg, grönsaker, grovt bröd m.m, men har ingen aning om egentligen hur jag skall beräkna och vad som är bra för vad.
Mycket tacksam för tips. Om ni har tips om källor för nya rön om övningar också så är jag tacksam. Är kvar i mina muskelövningar från ”80-talet”. Men de är väl inte att föringa. Schwarzenegger var väl inte så dum han..?
Tacksam för svar och lycka till alla med er träning!
Mvh
Teancum
1 februari, 2006 at 20:00 #1043883Anonym anvandareMemberVi jobbar på att få upp en liten guide om detta då det är väldigt många som frågar. Om du håller ut några dagar bör den komma upp:)
Tills dess kan jag ge några snabba råd och sen kan du söka runt lite på forumet…finns ganska mycket skrivet redan. Men here goes:
Sprid ut måltiderna, iaf 6 mål per dag.
Ät protein till varje mål. (sikta på 3g per kg kroppsvikt totalt per dag)
Ät kolhydrater främst på morgonen och i samband med träning.
Ät fett från nyttiga källor (fet fisk, avokado, olivolja, nötter osv), dock ej på morgonen eller i samband med träning.
Ät mycket grönsaker, helst till i princip varje mål..variera gärna dessa så mycket som möjligt.
Angående kaloriintaget så beror det på dina mål osv, men prova dig fram…lägg dig på en viss mängd och se hur kroppen reagerar och justera sedan accordingly.
Men som sagt, det kommer en mer utförlig guide inom kort:up:
1 februari, 2006 at 20:53 #1043884Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Vi jobbar på att få upp en liten guide om detta då det är väldigt många som frågar. Om du håller ut några dagar bör den komma upp:)…
Men som sagt, det kommer en mer utförlig guide inom kort:up:
Tack, här sitter man med kvaddad rygg och sömnbrist – jag känner ingen press alls… :p
1 februari, 2006 at 20:59 #1043885Anonym anvandareMemberVava?
”det kommer en mer utf1 februari, 2006 at 21:03 #1043886Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Tack, här sitter man med kvaddad rygg och sömnbrist – jag känner ingen press alls… :pHaha…äh jag kan agera moraliskt stöd..jag skrev ju ”vi”
2 februari, 2006 at 10:01 #1043887Anonym anvandareMemberOm du inte vill v
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.