Vad och när ska man äta?

Home Forums Kost och Näringslära Vad och när ska man äta?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Tjena!

Är ganska ny i dessa kretsar och vill därmed få lite tips!!

När ska man äta vad?

Vad bör man få i sig mycket av till frukost? När det gäller protein, kolhydrater osv..

Vad ska man äta som små mellanmål?

NÄR behövs protein och NÄR behövs kolhydrater?

3 saker jag hört som ni gäran får kommentera!!!

1. Har hört att kolhydrater behövs på morgonen samt före och efter träningen? Övriga tiden protein? Stämmer detta?

2. Har även hört en sak som jag tycker säger tvärtemot 1:an, att man ska ha i sig massa protein efter träningen?

Det 3:e är att man ska ha i sig preotein innan träningspasset och kolhydrater direkt efter?

Vilka stämmer? Hur ska man gå till väga?

Tacksam för hjälp!! :worship:

Kan man få i sig både protein, kolhydrater och fett vid varje mål så är det suveränt. Kolhydrater behövs speciellt efter träningen, och det gäller protein också. Jag brukar ta proteindrinken efter träningspasset.

Vad man skall äta som små mellanmål beror på ens målsättning. Vill man gå upp eller ner i vikt, t ex.

Proteindrink före passet är inte fy skam det heller, då den stimulerar proteinsyntesen mer än proteindrink efteråt.

generellt kan man ju säga att protein och fett jämnt utspritt över dagen. Fett kan dock vara bra att undvika till frukost och efter träning. Merparten av kolhydraterna skall intagas innan och efter träningspasset, men såklart också till de andra målen.

Jay wrote:
    Proteindrink före passet är inte fy skam det heller, då den stimulerar proteinsyntesen mer än proteindrink efteråt.

Men ska man även ta en proteindrink direkt efter passet då, eller något annat ?

Mvh Hejj_san

[http://www.mowifit.com/mat-09-04-01.htm]

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.