Vad väger kokt pasta i förhållande till okokt?

Home Forums Kost och Näringslära Vad väger kokt pasta i förhållande till okokt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #925640

    Är något förvirrad…
    När jag kollat runt lite på detta forum och nätet i allmänhet för att finna hur mycket kokt pasta väger så skriver de flesta ca 100g okokt = 300g kokt.
    Till min glädje fick jag en digital köksvåg i julklapp och när jag kör samma mätning så får jag fram att 100g okokt pasta blir 200g i kokt tillstånd…BARA!!!

    Är det väldigt olika beroende på vad det är för sorts pasta.
    Makaroner, spagetti, skruvar…vanlig pasta/fullkornspasta..???

    Drar tex fullkornspasta åt sig mindre vatten kanske?

    ????????????????????:frust: ??????????????????????

    #87621
    #925641

    jag har aldrig mätt eller vägt ”vanlig” pasta eftersom jag bara brukar äta fullkornsvarianten, men då brukar den alltid väga dubbelt så mkt som kokt jämfört med torrvikt, oavsett vilken form pastan haft.

    #925642
    Mattis wrote:
    Är det väldigt olika beroende på vad det är för sorts pasta.
    Makaroner, spagetti, skruvar…vanlig pasta/fullkornspasta..???

    Ja det varierar nog en hel del… även beroende på hur länge du kokar pastan och hur mkt vatten du använder.

    Du får helt enkelt koka din pasta med en viss mängd vatten en viss tid – sedan väga den igen när den är färdigkokt.

    Om du använder samma typ av pasta och gör exakt likadant nästa gång du kokar borde det bli ungefär samma.

    #925643

    det här får mig att tänka på en grej jag har funderat på länge.det handlar om kyckling,200 gram fryst kyckling väger endast ca 130-150 gram när den är tillagad,och då snackar vi kronfågel.kronfågel innehåler 23 gram protein per 100 gram,snackar vi rå kyckling eller tillagad.klart det är rå tänker jag,men är det verkligen så?för dom där ca 50 gramen är ju bara vätska?någon som vet med säkerhet?

    #925644

    Mattis: varför inte väga pastan innan tillagning? Värdena i tabellerna gäller okokt vara.

    Paul: det är rå kyckling. Tillagad kyckling ger 27-30 gram protein per 100 gram. I ugn, t ex: [http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7549&lang=sv]

    #925645
    King Grub wrote:
    Mattis: varför inte väga pastan innan tillagning? Värdena i tabellerna gäller okokt vara.

    Paul: det är rå kyckling. Tillagad kyckling ger 27-30 gram protein per 100 gram. I ugn, t ex: [http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7549&lang=sv]

    På pastapaketet står värderna för kokt pasta !!!???

    #925646
    Mattis wrote:
    På pastapaketet står värderna för kokt pasta !!!???

    Nej per 100 gram okokt mängd… iaf på de pastapaket jag har hemma.

    #925647
    Mattis wrote:
    På pastapaketet står värderna för kokt pasta !!!???

    Kungsörnen då? Dom har feltryck på sina. Värdena på runt 350 kcal per 100 gram gäller okokt pasta.

    #925648

    Lustigt, jag testade detta i morse.

    200g okokt fullkornspasta blev 500gr kokt :)

    #925649

    Men inte kan näringsinnehållet påverkas? Ska man med andra ord räkna på okokt?

    #925650

    Dubbelpost

    #925651
    mwallin wrote:
    Men inte kan näringsinnehållet påverkas? Ska man med andra ord räkna på okokt?

    100 gram okokt pasta väger inte 100 gram när den är kokt, utan mer, eftersom vatten kokat in. 100 gram kokt pasta ger alltså mindre energi än 100 gram okokt.

    #925652
    King Grub wrote:
    100 gram okokt pasta väger inte 100 gram när den är kokt, utan mer, eftersom vatten kokat in. 100 gram kokt pasta ger alltså mindre energi än 100 gram okokt.

    ok:emo-thumb som jag trodde då,ehmm en fråga till :nån som vet hur man startar ett ämne?har en grej jag vill diskutera men hittar inte nånstans hur man startar ett ämne….anyone..???

    #925653
    paul wrote:
    ok:emo-thumb som jag trodde då,ehmm en fråga till :nån som vet hur man startar ett ämne?har en grej jag vill diskutera men hittar inte nånstans hur man startar ett ämne….anyone..???

    Klicka på Body Magazine Forum, välj ett passande underforum, klicka på ny tråd och klart! :emo-thumb

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.