Vägning, kalorier & förbränning!

Home Forums Kost och Näringslära Vägning, kalorier & förbränning!

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hallo,

Tack alla för bra råd, tips och idéer…mycket nyttigt!

Lite frågor som kanske fler har nytta av att diskutera :)

Har börjat ”lagom-deffa” (bättre kost och ökad andel cardio) och på önskelistan står därför inköp av en vettig våg samt måttband för att följa utvecklingen…

1) Hur fungerar en våg som även klarar väga % kroppsfett? hur tillförlitliga är de och vet någon var en prisvärd går inhandla?

2) ”Bränn fler kalorier än du stoppar i mun och du du går ner…”, so far so good. MEN, har funderat lite på hur stor min kaloriförbränning egentligen är under aktivitet. Vad är exempelvis ett rikttal i antal kcal som förbrukas under ett normalpass stryketräning 1h (splitprogram tex bröst/biceps 6x3set inkl uppvärm+strech 10min), för en kille på 80kg med relativt normal kroppsbyggnad? Självklart skiljer det sig mellan personer utifrån en rad faktorer men går det säga ett ungefärligt värde utifrån dessa förutsättningar?

3) Efter ett 40 min fettförbränningspass på trappmaskinen brukar min kaloriförbrukning landa på cirka 650-750 (beroende på dagsform+tempo). Vet någon hur tillförlitliga dessa mätvärden är som maskinen sprutar ut?

4) Om man kombinerar stryketräning & cardio som ovan, tex 4dagar i veckan (mån, ons, fre, lör)…har någon tips på ordningsföljd, genomförandetid osv för att nå en optimal förbränning men även ge kroppen chans för återhämtning mellan passen? (just nu kör jag vanligen 45-60min gym och sedan 40min cardio efter detta)

Alla råd, resonemang & synpunkter välkomnas!

(kanske passar vissa av frågorna i andra delar av forumet…)

Någon??

Finns ett antal trådar om i princip samma saker, du kan ju söka lite och få tips där också. Annars tänkte jag bara säga att vågar som mäter fett% inte är så värst tillförlitliga enligt de flesta här på forumet. De är dock bra att ha som riktlinjer om man går upp i fett% eller ner, men inte för exakta mätningar..

Dom flesta maskiner ar ganska korrekta nar de raknar hur manga kcal du har forbrannt under ett pass.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.