Home › Forums › Kost och Näringslära › vassle på kvällen?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 mars, 2006 at 18:18 #1033913Anonym anvandareMember
Är det okej att äta vassle som sista mål på kvällen om man blandar ut det i kesella, eller är det ett för ”snabbt” mål ?
(eftersom jag, om jag förstått det rätt läst att man egentligen ska äta snabbt protein efter träningen=vassle, och långsamt protein på kvällen och som mellanmål=kasein)
9 mars, 2006 at 18:18 #94347Anonym anvandareMember9 mars, 2006 at 18:23 #1033914Anonym anvandareMemberDet är helt ok!
Alltid bra med en kombination av kasein o vassle.Sedan har ju frågan aktivt disskuterats på olika forum. Dvs om man som ”glad amatör” märker någon skillnad mellan kasein o vassle som sista mål innan läggdax. Lägg till en bra fettkälla (nötter) så torde det vara riktigt ok.
Vassle är defenitivt mycket bättre än inget protein! :emo-thumb
9 mars, 2006 at 18:38 #1033915Anonym anvandareMemberjo, att det är bättre än inget alls förstår jag ju… men sedan undrar jag om det bara har betydelse för proteinsyntesen vilket protein man äter eller om det också har betydelse för blodscokret.
Jag vet inte om jag förstått det hela rätt, men så här tänker jag:
Jag har tolkat det som att det inte är bra att ha för högt blodsocker när man ska sova (varför, har jag glömt bort…) och om man då äter ett snabbt protein antar jag att det ger ett högre blodsocker än ett långsamt.
(
jag kanske ska tillägga att jag vill äta ett mål som är mest gynnsamt för fettförbränningen.)9 mars, 2006 at 18:57 #1033916Anonym anvandareMemberProteinet i sig har marginell påverkan på blodsockret (det är kolhydrat som har), men vassle frisätter mer insulin än något annat protein, vilket indirekt sänker blodsockersvaret.
Vassle är mer positivt för fettförbränningen än kasein (och det trots insulinsvar). Kasein ger dock bättre proteinbalans i vila, genom antikatabol verkan.
Protein från kött, fisk, fågel, osv, fungerar alldeles utmärkt, trots att det inte handlar om vare sig kasein eller vassle.
9 mars, 2006 at 19:00 #1033917Anonym anvandareMemberGrub! Visst sänker kasein insulinkänsligheten medans Vassle höjer den ? Naturligtivs fråga om mängd kan jag gissa, men ändå.
9 mars, 2006 at 19:02 #1033918Anonym anvandareMemberClyde wrote:Grub! Visst sänker kasein insulinkänsligheten medans Vassle höjer den ? Naturligtivs fråga om mängd kan jag gissa, men ändå.Vassle har en klart mer positiv påverkan på insulinkänsligheten än både kasein och köttprotein.
9 mars, 2006 at 19:02 #1033919Anonym anvandareMemberhmmm…så vad är slutsatsen av det då? är det okej att blanda vassle och kasein på kvällen då?
9 mars, 2006 at 19:03 #1033920Anonym anvandareMemberMilia wrote:hmmm…så vad är slutsatsen av det då? är det okej att blanda vassle och kasein på kvällen då?Ja.
9 mars, 2006 at 19:07 #1033921Anonym anvandareMemberMilia wrote:hmmm…så vad är slutsatsen av det då? är det okej att blanda vassle och kasein på kvällen då?Beror väl på vad du har gjort innan, läs igenom tråden en gång till. I vila stimulerar inte långsamt protein proteinsyntesen medans snabbt proetein gör det. I samband med träning är dom dock likvärdiga. Jag skulle ha kört på endast kasein om jag inte tränat tidigare på kvällen. Hade jag tränat låtsäga 3-5 timmar innan kanske jag hade blandat.
9 mars, 2006 at 19:12 #1033922Anonym anvandareMemberClyde wrote:Jag skulle ha kört på endast kasein om jag inte tränat tidigare på kvällen.Att stimulera proteinsyntesen en aning över basnivåer kanske inte gör någon direkt skada?
9 mars, 2006 at 19:16 #1033923Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Att stimulera proteinsyntesen en aning över basnivåer kanske inte gör någon direkt skada?Hehe nej hua. Der jag menade var ju att om man inte har någon proteinsyntes att stimulera (det har gått 48 timmar från passet) så är det kanske onödigt att köra på vassle innan läggdags då det även ökar proteinnedbrytningen?
9 mars, 2006 at 19:21 #1033924Anonym anvandareMemberVar det inte så att vassle stimulerade proteinsyntesen och kasein motverkade proteinnedbrytningen.
Man skulle tänka sig ett ”nollstreck” (basnivå), dessa två staplar på var sin sida om detta nollstreck.Vasslet skuffade upp stapeln med proteinsyntes (som ligger >0)och kaseinet skuffade upp proteinnedbrytningsstapeln (som ligger
9 mars, 2006 at 19:36 #1033925Anonym anvandareMemberClyde wrote:Hehe nej hua. Der jag menade var ju att om man inte har någon proteinsyntes att stimulera (det har gått 48 timmar från passet) så är det kanske onödigt att köra på vassle innan läggdags då det även ökar proteinnedbrytningen?Proteinsyntesen pågår 24/7, oavsett om du tränat eller inte. Styrketräning uppreglerar den, men den är alltid pågående. Vassle stimulerar proteinsyntsen över basnivåer, även utan styrketräning, men ökar samtidigt aminosyreoxidationen. Kasein stimulerar inte proteinsyntesen över basnivåer, men kan naturligtvis användas i proteinsyntesen, den fortgående!
Proteinsyntesen ligger inte på 0 bara för att man inte har styrketränat.
9 mars, 2006 at 19:37 #1033926Anonym anvandareMemberLalla wrote:Var det inte så att vassle stimulerade proteinsyntesen och kasein motverkade proteinnedbrytningen.
Man skulle tänka sig ett ”nollstreck” (basnivå), dessa två staplar på var sin sida om detta nollstreck.Vasslet skuffade upp stapeln med proteinsyntes (som ligger 0>)och kaseinet skuffade upp proteinnedbrytningsstapeln (som ligger
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.