Vassle på vilodagar?

Home Forums Kost och Näringslära Vassle på vilodagar?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 43 total)
  • Author
    Posts
  • #466708
    King Grub wrote:
    Förhoppningsvis är inte alla antaganden vi gör på forum i dag exakt samma saker som kommer att skrivas om 6-10 år till heller.

    Vore det inte bättre om vi nu genast fann vägen till optimalt byggande?

    #466709
    RikardJansson wrote:
    Vore det inte bättre om vi nu genast fann vägen till optimalt byggande?

    Den finns enligt ganska många i och för sig. Konstigt nog brukar de personerna som propagerar för det optimala alltid skilja sig kraftigt från varandra och sällan är det bevisat. :D

    #466710

    När det gäller just insulin har fakta ändrat sig fullständigt. Då ansågs det som fakta att insulin är det mest anabola, muskeluppbyggande hormonet. Nu vet man att insulin inte är muskeluppbyggande överhuvudtaget. Från ytterlighet till ytterlighet.

    #466711
    King Grub wrote:
    Är det något av mjölkproteinerna som är kopplade till negativa metabola konsekvenser, är det kasein (diabetes, t ex).

    Hur sker detta? Från många håll hör man annars att just det proteinet är bättre än vassle, ur ett helhetsperspektiv?!?

    #466712

    Vad gäller diabetes är det främst mjölk från våra skandinaviska kor som verkar ha den påverkan.

    Quote:
    Milk from dairy cows has long provided a high quality source of protein and selected micronutrients such as calcium to most populations. Recently, a relationship between disease risk and consumption of a specific bovine ss-casein fraction either A1 or A2 genetic variants has been identified. Populations, which consume milk containing high levels of ss-casein A2 variant, have a lower incidence of cardiovascular disease and type 1 diabetes. Furthermore, consumption of milk with the A2 variant may be associated with less severe symptoms of autism and schizophrenia.

    Crit Rev Food Sci Nutr. 2006;46(1):93-100.

    Quote:
    Cow’s milk consumption in infancy is not related to IDDM in Iceland. The lower fraction of A1 and B beta-caseins in Icelandic cow’s milk may explain why there is a lower incidence of IDDM in Iceland than in Scandinavia.

    Pediatrics. 2000 Oct;106(4):719-24.

    [http://content.karger.com/produktedb/produkte.asp?typ=fulltext&file=ANM2006050003177]

    Vassle är också mer fettförbrännande än kasein, åtminstone i djurförsök, och förbättrar insulinkänsligheten jämfört med motsvarande mängd kött. Kasein är ett mer fettinlagrande protein än vassle, trots vasslets större insulinfrisättande egenskaper, i och med en större aktivitet av hepatiska lipogena enzymer, glukos-6-fosfatdehydrogenas, adenosintrifosfatcitratlyas, acetylkoenzym A karboxylas och FASN

    Vassle är också muskeluppbyggande, vilket inte kasein är.

    #466713
    King Grub wrote:
    Vassle är också muskeluppbyggande, vilket inte kasein är.

    Om kasein inte är muskeluppbyggande finns det då nån anledning att använda det alls ?

    #466714
    forte wrote:
    Om kasein inte är muskeluppbyggande finns det då nån anledning att använda det alls ?

    Håller dina aminosyror i balans under en längre tid (Det jag fått lära mig iaf) är en sak som är bra med det

    #466715

    Kasein (och alla andra vanliga proteiner) kan givetvis användas i den vanliga pågående muskeluppbyggnaden. Med muskeluppbyggande, att ”stimulera proteinsyntesen”, menas att uppreglera den över normala nivåer. Det gör bara snabbt protein, dvs vassleprotein. Till viss mån sojaisolat, men inte lika mycket, och vältuggat rött kött. Övrigt matprotein är långsamt. Ser man bara på ett enstaka proteinintag utan att ta hänsyn till andra måltider före eller efter, ger långsamt protein bättre proteinbalans hos unga.

    #466716
    Allan wrote:
    Hur sker detta? Från många håll hör man annars att just det proteinet är bättre än vassle, ur ett helhetsperspektiv?!?

    Det har jag aldrig hört faktiskt. Jag har bara hört att negativa effekter av lång tids konsumtion av mjölkprotein tillskrivits just kaseinet.

    Samma sak med cancerrisker. Jag tror för egen del inte att kalciumintaget är den främsta faktorn där utan höga nivåer av IGF-1 som stiger vid intag av kasein.

    #466717

    Snor tråden lite om det är okej, är det så att i vanlig mat så finns kasseinprotein eller är det delat? Vad innehåller tex ägg? , har sökt på detta men hitta tyvärr inget.

    #466718

    Vassle är ett bra protein att boosta proteinsyntesen mellan måltiderna. Det är också fettförbrännande. Om det nu spelar någon roll. Vissa menar ju på att en viktuppgång baserad på stort intag av mejeriprodukter kan leda till mindre fettinlagring, pga kalcium?

    #466719
    Istolig wrote:
    Snor tråden lite om det är okej, är det så att i vanlig mat så finns kasseinprotein eller är det delat? Vad innehåller tex ägg? , har sökt på detta men hitta tyvärr inget.

    Ägg är bland det mest långsamma protein som finns. Ägg innehåller inte kasein protein, det innehåller äggprotein. Kasein finns bara i mejeriprodukter.

    #466720
    Istolig wrote:
    Snor tråden lite om det är okej, är det så att i vanlig mat så finns kasseinprotein eller är det delat? Vad innehåller tex ägg? , har sökt på detta men hitta tyvärr inget.

    Vassle och kasein finns i mjölk. Äggets främsta proteinfraktion är ovalbumin.

    #466721
    Eddie Vedder wrote:
    Det har jag aldrig hört faktiskt. Jag har bara hört att negativa effekter av lång tids konsumtion av mjölkprotein tillskrivits just kaseinet.

    Samma sak med cancerrisker. Jag tror för egen del inte att kalciumintaget är den främsta faktorn där utan höga nivåer av IGF-1 som stiger vid intag av kasein.

    Argh! Så jag ska lägga av med min kvällsvana med Keso/cashewnötter?

    #466722
    Hägar the Horrible wrote:
    Argh! Så jag ska lägga av med min kvällsvana med Keso/cashewnötter?

    Nej varför skulle du det?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.