Home › Forums › Kost och Näringslära › Viktminskning Inkl.muskelförlust
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 mars, 2006 at 13:34 #94178Anonym anvandareMember16 mars, 2006 at 13:34 #1031887Anonym anvandareMember
Hej igen vad tror ni experter att en rimlig viktnedgång per vecka är om man kan tänka sig att förlora en del muskelmassa? Det snackas ju alltid om 0.5kg/vecka för att inte tappa muskler.Om man nu inte ska tävla utan” bara” vill hyfsa till formen borde väl deffen kortas ner en aning ialla fall.1kg per vecka eller?
16 mars, 2006 at 14:00 #1031888Anonym anvandareMemberFör egen del har jag svårt att hålla 1kg per vecka under en lite längre period utan att verkligen svälta mig (alternativt vara helt ledig och idrotta konstant).
16 mars, 2006 at 14:49 #1031889Anonym anvandareMembermontana wrote:Hej igen vad tror ni experter att en rimlig viktnedgång per vecka är om man kan tänka sig att förlora en del muskelmassa? Det snackas ju alltid om 0.5kg/vecka för att inte tappa muskler.Om man nu inte ska tävla utan” bara” vill hyfsa till formen borde väl deffen kortas ner en aning ialla fall.1kg per vecka eller?Det beror även helt på hur mycket fett du har på kroppen. Du har ett proteinhormon i kroppen som heter leptin vilket gör att ju mer fett du har på kroppen desto högre nivåer av leptin, vilket i sin tur hjälper till mycket med fettförbränningen.
Så säg att du är rejält överviktig och inte har så mycket muskelmassa, då tror jag man kan hålla 1kgs viktnedgång i veckan utan att tappa muskler(förutsatt att man styrketränar).
Själv brukar jag kunna 0.6-0.7 kg i veckan fettnedgång i början av en deff för att sedan ha en mindre fettnedgång ju mindre fett jag har på kroppen.16 mars, 2006 at 18:21 #1031890Anonym anvandareMemberOk,men den ”gyllene” regeln 0,5kg/vecka har jag uppfattat att det är nära nog max för att inte tappa muskelmassa,men även om man tycker att det är ok att tappa muskler så är en större viktminskning per vecka ändå svårt? Jag kan ingenting om detta ämnet utan försöker att lära mig av forumet,ialla fall lite baskunskap.
16 mars, 2006 at 18:42 #1031891Anonym anvandareMembermontana wrote:Ok,men den ”gyllene” regeln 0,5kg/vecka har jag uppfattat att det är nära nog max för att inte tappa muskelmassa,men även om man tycker att det är ok att tappa muskler så är en större viktminskning per vecka ändå svårt? Jag kan ingenting om detta ämnet utan försöker att lära mig av forumet,ialla fall lite baskunskap.Det är ingen bra idé att tappa muskler också. Dessa är ju bra att ha när man förbränner. Mindre muskler = mindre förbränning.
Det blir för mycket svält om man styrketränar och ändå tappar muskler under en deff. Det är andra saker i kroppen som påverkas av sådant negativt också. INte att rekomendera helt enkelt. SÅ bråttom kan det inte vara att du inte kan försöka hålla en vettig nivå på det hela.16 mars, 2006 at 19:06 #1031892Anonym anvandareMembermontana wrote:Ok,men den ”gyllene” regeln 0,5kg/vecka har jag uppfattat att det är nära nog max för att inte tappa muskelmassa,men även om man tycker att det är ok att tappa muskler så är en större viktminskning per vecka ändå svårt? Jag kan ingenting om detta ämnet utan försöker att lära mig av forumet,ialla fall lite baskunskap.Du måste ligga ganska mycket minus för att gå ner snabbt men det handlar ju också om vilket utgångsläge du har.
För att gå ner 1kg per vecka måste du ligga ca 1200-1300kcal i underskott vilket normalt sätt gör att energiintaget blir väldigt lågt. Det blir inte bara plågsam hunger, det är också svårt att få i sig vettiga mängder med näringsämnen, men det går.
Min personliga erfarenhet är att det inte verkar gå mycket snabbare om man drar ner mer än 1500kcal/dag. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.