Home › Forums › Kost och Näringslära › Viktminskningsproblem… nån med tips?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 mars, 2006 at 21:15 #94502Anonym anvandareMember3 mars, 2006 at 21:15 #1035135Anonym anvandareMember
Trollade nu in mig på rätt forum iaf, ber om ursäkt igen…
Hej hej, har lurkat runt här ett tag nu och det verkar ju som om ni har en aning om vad ni säger angående kosten, så jag gör en chansning och hoppas på att någon kan hjälpa mig lite
Lite info då för att göra det hela enklare. Jag är 174 lång, av det kvinnliga könet… jag vägde från början 95kg och har nu tagit mig ner på 72-73 målet är att hamna på 68 men jag har stått still, eller rättare sagt pendlat mellan 72 och 74 sen i julas. Jag har under i stort sett hela den här perioden fram tills för bara några veckor sedan legat runt 1300kcal per dag. Nu ansåg jag att jag var för trött och grinig hela tiden och med tanke på hur mycket jag tränar så borde jag nog äta mera och ligger nu mellan 1500 och 1700kcal per dag ungefär. Men som sagt inget händer.
Tränar? Går 60 minuter på morgonen innan frukost om det inte är för kallt, vilket det har varit rätt mycket på sistone. Armar, bröst och axlar styrka på måndagar och pilates. Kondition på tisdagar 30-60 minuter på trappmaskinen beroende på hur jag känner mig. Onsdagar mage och rygg styrka följt av pilates igen. Torsdagar bara morgon promenaden. Fredagar ben och armar/bröst/axlar igen, Lördag mage/rygg och pilates igen.. Söndagar inte ens morgon promenad. Anledningen till extra passen på överkroppen är att triceps och mage är vad jag anser vara mina problem områden. Dom allra flesta dagar blir det fler promenader, 40-60 minuter nånstans beroende på vädret.
Det jag fundrar över är alltså att få nån fungerande balans mellan träningen och ätandet och fortfarande tappa nånting i alla fall, jag tycker personligen att det är underligt att jag står still just nu men det kan ju vara jag som e blåst och inte fattar nåt.
Någon med tips?
3 mars, 2006 at 23:37 #1035136Anonym anvandareMemberdu har kanske hållit på länge så att du hamnat på en platå. man får ju oxå sämre förbränning efter hand om man ligger lågt på maten.
prova att omfördela maten. ex. har du ätit lite fett o mer kolhydrater kan du dra ner på kolisarna och öka fettet.
skriv gärna hur du äter!!4 mars, 2006 at 07:30 #1035137Anonym anvandareMemberNu ska vi se det verkar som om jag överlag ligger på 55-60% kolhydrater, 15-25% protein (växlar som sjutton där tydligen, har inte tänkt på det förut) 20-25% fett. En normal dag ser väl maten ut ungefär så här…
Frukost: Fil, all-bran plus, grape eller hallon och blåbär, grovt bröd, tunna skivor av lätt middagskorv och senap. Med eller utan grönt te beroende på vilken form min mage är i.
Mellanmål: Om jag tränat så blir det grovt bröd och lätt korv igen. Annars frukt.
Lunch: Kött (vanligast låg procenting nötfärs i någonform) eller fisk (vanligtvis lax) eller kyckling, potatis eller pasta potatis är dock mycket mer vanligt, grönsaker.
Mellanmål: Frukt eller riskaka, av någon anledning har jag fått dille på dom chili kryddade riskakorna
Middag som lunchen skulle man kunna säga.
Mellanmål vanligtvis en halv grapefrukt eller bär med eller utan yoghurt.
4 mars, 2006 at 07:51 #1035138Anonym anvandareMemberSom athleticmia skriver bör du göra en stor omfördelning av vad du äter.
Försök sikta på 40E% protein, 30E% fett, 30E% kolhydrater. Dvs öka ditt proteinintag rejält och ät lättkesella/kvarg till dina mellanmål och innan läggdags och lägg till proteindrinkar till både frukost och efter träning.
4 mars, 2006 at 16:56 #1035139Anonym anvandareMemberTackar, ska göra mitt bästa med det. Investeringen med proteindrinkar skriker min plånbok emot just nu, men jag försöker fixa det på gammalt hederligt vis med vanliga maten istället. Svårt att pressa ner kolhydraterna så mycket bara, heh.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.