Viktökning, angående fetta produkter!

Home Forums Kost och Näringslära Viktökning, angående fetta produkter!

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej!

Jag var på en föreläsning idag där min lärare sa att ”fetta” produkter så som grädde, standardmjölk, kvarg och ost m.m inte fungerar när man vill upp i vikt. Utan så kallde mini produkter med mindre fett skulle göra att man går upp i vikt lättare. Detta reagerade jag över eftersom jag just nu jobbar på att öka i vikt och frågade henne varför, hon sa då att det var kalciumet i produkterna som gjorde att allt fett skulle åka raka vägen ut i avföringen. Jag förstår att ämnen i för stora mängder ofta får nedsatt funktion eller dylikt men stämmer verkligen detta ?

Tacksam för svar!

Daniel

Nonsens. Kalcium binder en viss mängd fett som följer med ut i avföringen, men det handlar om några procent, en faktor som kanske kan vara påverkande vid underätning och viktnedgång, underlätta en viktförlust, men absolut inte påverka en viktuppgång vid överätning.

Nej precis tänkte att det lät lite konstigt faktsikt, hon pratade dessutom om att det var lättare för kroppen att hämta upp näringsämnen och energi från mat än från vätskor eftersom maten bryts ner. Det tyckte jag också verkade lite mystiskt. Som om det t.ex skulle vara lättare att ta upp näringsämnena från en banan än från ett glass mjölk?

Tack för svaret!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.