Viktöknings problem

Home Forums Kost och Näringslära Viktöknings problem

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #691562

    Frågan är väl hur mycket fett han vill dra med på köpet…

    #691563
    Flessa wrote:
    Fett=kaloririkt, Nötter=fettrika + lätta att få i sig, Därav min rekommendation. Och detta var som sagt bara ett tips.

    Vill personen inte ha fett (vilket jag dock inte skulle förstå varför) så kan ju som sagt russin eller andra kolhydratstäta livsmedel passa bra in då.

    Jag syftade på viktuppgången. Mackan lär inte ge något vettigt till mängden muskelmassa. Såvida man inte bara vill gå upp i vikt rent allmänt, det kan ju behövas om man är jättesmal och fryser nu på vintern.

    #691564

    Vad fan snackar du för skit. Menar du helt seriöst att man inte kan gå upp i fettfri massa av kolhydratrik kost?

    #691565
    nutz wrote:
    Vad fan snackar du för skit. Menar du helt seriöst att man inte kan gå upp i fettfri massa av kolhydratrik kost?

    Om man saknar argument fungerar det alltid att höja rösten.

    Min poäng var att det är en bättre ide att äta en större andel protein istället för kolhydrater, om han funderar på vad som är bäst att äta för att öka energiintaget.

    Vad består muskler av?

    #691566

    Mer protein betyder mer muskelmassa, men bara inom mänskliga fysiologiska gränser, och det finns inget som pekar på att mer än 1.6 – 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn innebär några fördelar.

    Proteinet man äter blir inte automatiskt muskelmassa. Den största delen oxiderar… till kolhydrat. Har man redan täckt proteinbehovet finns det inget att vinna på att äta mer protein, ”bara för att”.

    #691567
    mikaelj wrote:
    Om man saknar argument fungerar det alltid att höja rösten.

    Min poäng var att det är en bättre ide att äta en större andel protein istället för kolhydrater, om han funderar på vad som är bäst att äta för att öka energiintaget.

    Vad består muskler av?

    Han hade nog ganska bra argument, han blev nog bara chockad över ditt inlägg.

    #691568

    Flytande kalorier är lättare att få i sig än fasta. Tål du mjölk, så prova att dricka ett par liter extra om dan.

    #691569
    Flessa wrote:
    Fett=kaloririkt, Nötter=fettrika + lätta att få i sig, Därav min rekommendation. Och detta var som sagt bara ett tips.

    Vill personen inte ha fett (vilket jag dock inte skulle förstå varför) så kan ju som sagt russin eller andra kolhydratstäta livsmedel passa bra in då.

    jofan äter vafan som hellst kommer nog inte lägga på mig så mycket ”fett” i vilket fall.

    #691570
    Flessa wrote:
    helst naturella nötter som Para, val, Hassel, Cashew o.s.v. Mandlar funkar också utmärkt som redan nämnts. Mycket energi/fett/mineralrika. Slänger du i 100 gram russin & 100 Gram nötter så får du nästan 1000 Kcal extra, lätt och enkelt. :)

    ja har kollat på sånna i affärer, där hittar jag då 1 påse som är 100gram som kostar 10kr, jag måst säga det är lite dyrt om man då ska äta det rätt ofta blir ju en del i längden, eller finns det mer ”B” märken som är mycket billigare och större volymer?

    #691571

    Fan det e bara å käka, Jag ahr tränat på gymemt i ca 8-9 månader 3-5 pass i veckan, Jag vägde 70kg när jag började nu ligger jag på 80-82 (är 186 lång) så jag har ju gått upp en del i muskler och ”fett” Kör på Gainer,protein,nått muskeltillskott kanske nån energibar och massa mat :) du kommer allt öka, jag Gick inte heller upp nåt i början, men efter typ ½år så kom kilorna :D Det e bara å ligga i kämpa på :) (y)

    #691572
    johan321 wrote:
    ja har kollat på sånna i affärer, där hittar jag då 1 påse som är 100gram som kostar 10kr, jag måst säga det är lite dyrt om man då ska äta det rätt ofta blir ju en del i längden, eller finns det mer ”B” märken som är mycket billigare och större volymer?

    Ser man till kaloriinnehåll per krona är det iofs inte så dyrt om du t.ex. köper en större påse med cashewnötter (som brukar vara de billigaste typ) men å andra sidan är inte nötter något du måste äta heller.

    I vanlig orning förvånas jag över varför det skulle vara så svårt att vid varje måltid bara lägga till en extra ostskiva, ett tjockare lager smör, mer sås, välja standardprodukter istället för lättprodukter o.s.v.

    Om du idag äter fyra potäter, en köttbit och lite bearnáisesås så öse på med mer sås helt enkelt. Enklare kan det knappast bli och mycket godare.

    #691573

    Måste tacka för alla tips jag fått !:D

    Satt å kollade på en Estrella Jordnötter 300gram där var ju varje 100gram över 630 kcal, duger sånna jordnötter eller det ska vara jordnötter som inte är ”saltade” osv?

    #691574
    johan321 wrote:
    Måste tacka för alla tips jag fått !:D

    Satt å kollade på en Estrella Jordnötter 300gram där var ju varje 100gram över 630 kcal, duger sånna jordnötter eller det ska vara jordnötter som inte är ”saltade” osv?

    Jordnötter är ju inget toppenlivsmedel överhuvudtaget men visst kan du fylla ut energibehovet med någon näve jordnötter här och där. Att äta stora mängder salt kan det finnas negativa sidor med men ingenting säger att du måste skippa just latet på jordnötterna. Tycker du att det höjer smakupplevelsen på dina jordnötter samtidigt som du vill ha ett lite lägre saltintag totalt sett är det ju bara att minska ner saltet på annat håll.:)

    #691575
    Eddie Vedder wrote:
    Jordnötter är ju inget toppenlivsmedel överhuvudtaget men visst kan du fylla ut energibehovet med någon näve jordnötter här och där. Att äta stora mängder salt kan det finnas negativa sidor med men ingenting säger att du måste skippa just latet på jordnötterna. Tycker du att det höjer smakupplevelsen på dina jordnötter samtidigt som du vill ha ett lite lägre saltintag totalt sett är det ju bara att minska ner saltet på annat håll.:)

    Hur farligt är egentligen salt, då? Vad jag förstår har vi ganska piffiga mekanismer för att reglera saltbalansen i kroppen, och om man tror på teorin att vi är vattenapor lär vi fått i oss en rejäl mängd salt genom åren.

    #691576
    mikaelj wrote:
    Hur farligt är egentligen salt, då?

    Jag är osäker. Det var därför jag försökte uttrycka mig objektivt men det gick tydligen inte så bra.;) Med friska njurar lär man kunna reglere natriumbalansen bra och vad jag vet börjar man mer och mer ifrågasätta ”sanningen” om risken för hypertoni i kombination med salt. Så hela min poäng var att det KAN finnas negativa sidor med högt saltintag och man förhåller sig till det om man finner det befogat.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.