Vilka nötter är bäst?

Home Forums Kost och Näringslära Vilka nötter är bäst?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Jag brukar käka några nötter ibland som ett mellanmål eller när jag känner mig sugen. Vilka nötter tycker ni att man ska välja då? finns det någon nötsort som man ska föredra?

Valnötter och hasselnötter är att föredra. Undvik saltade och rostade nötter.

Vilka nötter tycker ni är godast då? :)

Angelica wrote:
    Valnötter och hasselnötter är att föredra. Undvik saltade och rostade nötter.

Varför? :what:

AndreasP wrote:

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att upphettningsprocessen under rostningen förstör de omättade fettsyrorna i nötterna, med andra
    ord blir de inte lika nyttiga. Sen till saltet så ser jag inga problem heller
    med att äta dessa om det inte är en vecka kvar till posedown :D

Mvh Calle S

Calle Sirén wrote:
    Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att upphettningsprocessen under rostningen förstör de omättade fettsyrorna i nötterna, med andra
    ord blir de inte lika nyttiga. Sen till saltet så ser jag inga problem heller
    med att äta dessa om det inte är en vecka kvar till posedown :D

Mvh Calle S

Låter vettigt, ligger nog något i det!

Vet inte om d

Jag äter lättsaltade jordnötter till två av mina mål för att jag tycker att dom är godast och bland de billigaste helt enkelt och för att dryga ut kcalmängden under offseason. Jag extrasaltar aldrig maten (finns ofta i den kost jag äter, kalkon/kckling etc) så den lilla saltmängd som följer med nötterna ser jag inga bekymmer med, man behöver salt och mineraler om man tränar hårt och dricker mycket vätska. Under diet och ur ännu mera hälsosynpunkt så är valnötter att föredra. De innehåller minst mättade fettsyror och flest fleromättade om jag inte minns fel.

Mvh Hammerin

AndreasP wrote:

Som Calle nämnde så förstörs de omättade fettsyrorna vid rostningen och det är ju dem man vill åt! Saltade kan jag dock inte försfara mer än att jag själv föredrar ”naturliga” produkter. Ber om ursäkt för att jag framförde det som generell fakta då det är min personliga åsikt!

Nötterna bör vara så obehandlade som möjligt.

Min favoritmix består av valnötter, pekannötter, chashewnötter och mandel i lika stora delar. Perfekt att äta vid sidan av en måltid, eller att köra i mixer och strö över sallader, vissa maträtter eller att ha i en proteinshake.

Den blandningen l

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.