Vilken energiprocent ligger ni på?

Home Forums Kost och Näringslära Vilken energiprocent ligger ni på?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Vilken energi % ligger ni på under deff och i vanliga fall?

Och är det nån som kan påminna mig om en hemsida där man kan räkna ut sin förbränning o så? Blev medlem på nån sida men har lyckats glömma av va den hette.

N

Julian wrote:
    Vilken energi % ligger ni på under deff och i vanliga fall?

Och är det nån som kan påminna mig om en hemsida där man kan räkna ut sin förbränning o så? Blev medlem på nån sida men har lyckats glömma av va den hette.

Personligen ligger jag på 50 E% protein, 30E% Kolhydrater och 20E% Fett under deff, och det funkar bra för mig. En sida där man kan räkna ut sin energiförbrukning är: [http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open]

Brasse-Hasse wrote:
    Personligen ligger jag på 50 E% protein, 30E% Kolhydrater och 20E% Fett under deff, och det funkar bra för mig. En sida där man kan räkna ut sin energiförbrukning är: [http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open]

Okej, tack för sidan :)
    Väldigt svårt o få in den särskillt exakt då man inte är i alperna eller spelar hockey men 8)

O okej, riktlinjer e alltid bra innan ens första försök :D

Ungef

Linn wrote:
    Ungefär 40% protein, 30% fett, 30% kolhydrater..

Precis vad jag lägger upp för mina klienter. Sedan skär man ned kolhydraterna när det börjar ta stopp och lägger in 1-2 dagar i veckan med kolhydratsladdning (dock ej några extrema mängder vilket är konterproduktivt).

Okej, h

Joachim Bartoll wrote:
    Precis vad jag lägger upp för mina klienter. Sedan skär man ned kolhydraterna när det börjar ta stopp och lägger in 1-2 dagar i veckan med kolhydratsladdning (dock ej några extrema mängder vilket är konterproduktivt).

Okok. Jag kom o tänka på de du skrev i en tidigare tråd om att inte äta så mycke fett på förmiddagen.
    Om jag inte äter fett vid frukosten, och mellanmålet och endas pyttelite vid lunchen, så har jag endast ett mellanmål på mig att få i mig 30% av dagens mat i rent fett? Då träningen kommer efter detta, och sen middagen, och sen ett möjligt kvällsmål?

Skrev ett matshema med allt jag fått för mig ät ”nyttigt”, kyckling,tonfisk,ris,pasta,havregryn,kesella etc. Men hamnade tillslut på en 10-15%Fett.. Vad och när ska man äta för att höja fettintaget?

Julian wrote:
    Okok. Jag kom o tänka på de du skrev i en tidigare tråd om att inte äta så mycke fett på förmiddagen.
    Om jag inte äter fett vid frukosten, och mellanmålet och endas pyttelite vid lunchen, så har jag endast ett mellanmål på mig att få i mig 30% av dagens mat i rent fett? Då träningen kommer efter detta, och sen middagen, och sen ett möjligt kvällsmål?

Skrev ett matshema med allt jag fått för mig ät ”nyttigt”, kyckling,tonfisk,ris,pasta,havregryn,kesella etc. Men hamnade tillslut på en 10-15%Fett.. Vad och när ska man äta för att höja fettintaget?

Du kan smyga in fettet vid mål nummer två och äta ordentligt med fett vid mål nummer tre och under resten av dagen (förutom efter träningen då…)

Bra fettkällor:

Mättade fetter (33% av dagens intag):
    (fettet från kött och mejeriprodukter, kokosnötsolja, palmolja.)

Enkelomättade fetter (33% av dagens intag):
    (Olivolja, nötter, avokado)

Fleromättade fetter (33% av dagens intag):
    (Linfröolja, linfrön, fiskolja, vegetabiliska fetter)

Tackar s

Protein 300-350 gram
    Kolhydrater 250-300 gram
    Fett 10-20 gram

S

Benjamin wrote:
    Protein 300-350 gram
    Kolhydrater 250-300 gram
    Fett 10-20 gram

Så käkade jag under hela min diet, mycket protein och kolhydrater samt så lite fett som möjligt.

Keep it simple

Är väldigt kritiskt mot alla dessa ”ligga väldigt lågt på kolhydrater” dieter

Vi ligger väldigt lika där Benjamin, jag måste också ligga väldigt lågt på fett. Har provat de flesta varianter.

Joachim Bartoll wrote:
    Du kan smyga in fettet vid mål nummer två och äta ordentligt med fett vid mål nummer tre och under resten av dagen (förutom efter träningen då…)

Där uppstår det tydligen problem för mig.

OBS! Skrivet i en annan tråd.

Joachim Bartoll wrote:
    Jag tror vi har 10 trådar om detta redan.
    Forskning har visat att fett på morgonen försämrar insulinkänsligheten för upp till sex timmar framåt. Därför brukar jag rekommendera att hålla sig under 10-15 gram och sprida ut fettintaget under resten av dagen (inte efter träningen dock).

Hur mycket jag än vrider och vänder på det kan jag inte få till något.

Frukost 06.30
    Mellanmål 08.30
    Tränar 10.00
    Lunchar 11.00

Hur ska jag förhålla mig till detta när jag tränar på förmiddagen tre av fem gånger i veckan? Bör jag avstå från fett när jag lunchar direkt efteråt vid 11.00?

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.