Home › Forums › Kost och Näringslära › Vitlöks påverkan på Testosteronet ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 maj, 2012 at 19:35 #221712Anonym anvandareMember
Hallå, Förra onsdagen, den 16/4 tog jag ett testosteron prov.
Och igår tog jag ett igen den 23/4Första provet så hade jag 9,3 Nmol. (16/4)
Så jag åt en vitlöksklyfta per dag varje kväll.
Andra provet så hade jag 10. Nmol. 23/4
Det tydliga beviset för detta är ju om vitlök har den verkan ?
Jag tränade och tog provet ungefär samma tid dvs runt 07.35-07.45
Åt 1Dl havregrynsgröt + 1kokt ägg,
Tränade samma sak som innan.
Är det vitlöken som är den bakomliggande faktorn eller vad kan det antas bero på ? (som sagt ingen skillnad i varesig kost/sömn/tillskott/Vila/träning. )
24 maj, 2012 at 19:35 #55831Anonym anvandareMember24 maj, 2012 at 19:52 #221713Anonym anvandareMemberDet är inte osannolikt. I råttstudier har man sett en rätt kraftig påverkan.
[http://jn.nutrition.org/content/131/8/2150.full]
24 maj, 2012 at 19:58 #221714Anonym anvandareMemberNu har jag ingen koll på värden osv men det är väll inte tillräckligt stor påverkan för att ha någon större inverkan på muskelbyggnad? då är man ju körd då man äter vitlök varje dag
24 maj, 2012 at 19:59 #221715Anonym anvandareMember”Körd?” Effekten är ju positiv; nivåerna ökade.
24 maj, 2012 at 20:08 #221716Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:”Körd?” Effekten är ju positiv; nivåerna ökade.Oj jag läste så snabbt så jag vände på talen. Men dåså, mer vitlök
24 maj, 2012 at 22:15 #221717Anonym anvandareMemberOkej ! Jag skall samtala med min läkare angående 2 nya Testosteron prover. På ett Tribulus kostillskott + vitlöks klyfta.
Någon rekommendation om tribulus tillskott ?.
24 maj, 2012 at 22:18 #221718Anonym anvandareMemberotursmannen wrote:Okej ! Jag skall samtala med min läkare angående 2 nya Testosteron prover. På ett Tribulus kostillskott + vitlöks klyfta.Någon rekommendation om tribulus tillskott ?.
Varför gör du tester om man får fråga? Tribulus är väll numera konstaterat som verkningslöst i det syfte du önskar?
25 maj, 2012 at 00:00 #221719Anonym anvandareMemberGober wrote:Varför gör du tester om man får fråga? Tribulus är väll numera konstaterat som verkningslöst i det syfte du önskar?Jodå , Gör ett blodstatus test,då och då.
Så frågade jag om det gick bra att göra ett testosteron prov samtidigt dels för att få ett hum om hur de värdena ser ut. (välmående etc)
Så jag tänkte väl lite kul för mig själv att se vad som hände om man åt vitlöksklyfta varje dag, under en veckas tid.
Vem vet hur en tribulus + vitlöks kombo kan te sig
25 maj, 2012 at 00:40 #221720Anonym anvandareMemberMycket underhållande tråd hittills, bara så ni vet så finns det alltid en felmarginal när man analyserar blodprover. Ett prov är inget prov som vi säger inom sjukvården. Skillnaden på 9,3 och 10,0 eller vad det nu var ligger säkert inom felmarginalen. Men genast hoppar ”vetenskapliga” kommentatorer in och säger att det beror på vitlök…
25 maj, 2012 at 07:17 #221721Anonym anvandareMemberSandow wrote:Mycket underhållande tråd hittills, bara så ni vet så finns det alltid en felmarginal när man analyserar blodprover. Ett prov är inget prov som vi säger inom sjukvården. Skillnaden på 9,3 och 10,0 eller vad det nu var ligger säkert inom felmarginalen. Men genast hoppar ”vetenskapliga” kommentatorer in och säger att det beror på vitlök…Vem har konstaterat att det beror på vitlök?
25 maj, 2012 at 08:03 #221722Anonym anvandareMemberSandow wrote:Mycket underhållande tråd hittills, bara så ni vet så finns det alltid en felmarginal när man analyserar blodprover. Ett prov är inget prov som vi säger inom sjukvården. Skillnaden på 9,3 och 10,0 eller vad det nu var ligger säkert inom felmarginalen. Men genast hoppar ”vetenskapliga” kommentatorer in och säger att det beror på vitlök…Vilka vetenskapliga kommentatorer? Vem har sagt att det inte finns felmarginaler?
25 maj, 2012 at 09:17 #221723Anonym anvandareMemberDet är ämnet ”allicin” i vitlök som har flera goda egenskaper, inte bara en kraftig höjning av det manliga könshormonet utan ämnet tillskrivs även en rad andra goda hälsoegenskaper.
[http://www.optimalbody.se/forum/artiklar-nya-studier/4513-loekjuice-tredubblar-testot.html]
[http://www.ergo-log.com/onionjuice.html]
EDIT, märkte nu att mina länkar handlar om juice från vanlig lök ej specifikt vitlök.
25 maj, 2012 at 11:17 #221724Anonym anvandareMemberGarlic supplementation increases testicular testosterone and decreases plasma corticosterone in rats fed a high protein diet.
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11481410]
PS. Läste för övrigt första inlägget noggrannare; variationen du beskriver TS är helt normal och kan bero på allt möjligt som påverkat dina hormonella för stunden. Jag har själv fått både 30 nmol/L och en månad senare 24 nmol/L, så testosteronet är verkligen inget statiskt värde. En massa faktorer påverkar det; kost, sömn, träning, stress, social status, självbild etc etc in absurdum.
25 maj, 2012 at 13:04 #221725Anonym anvandareMemberTS har haft cancer och gått genom ett par behandlingar med diverse mediciner. F ö är det nedre gräns för testosteron. Tycker ändå är bra att han kollar upp detta med jämna mellanrum och väldigt schysst av läkaren att göra proverna.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.