Allt du ville veta om Kreatin!

Home Forums Kosttillskott Allt du ville veta om Kreatin!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 48 total)
  • Author
    Posts
  • #703485

    en fråga från en som inte är så vetande, ska man hålla upp efter man tagit kreatin i 30 dagar och isf hur länge?

    #703486

    hejsan

    hörde av en kunnig person som studerade kostlära att kreatin ska inte tas i samband med protoin eller likande då kroppen tar upp avsevärt mindre av kreatinent någom som hört något liknande?

    #703487
    linustheman wrote:
    hejsan

    hörde av en kunnig person som studerade kostlära att kreatin ska inte tas i samband med protoin eller likande då kroppen tar upp avsevärt mindre av kreatinent någom som hört något liknande?

    Protoin?

    Menar du protein? Stämmer inte vad jag vet, det är ju bara possitivt att ta kreatin ihop med protein/kolhydrater för att få insulinutsöndring och därmed ett effektivare upptag, inte sämre.

    #703488

    hoppar in i denna tråd om kreatin:)
    hur länge brukar ni ta preworkout produkter innan uppehåll?
    tagit rage träningsdagar och creapure fria dagar i 3mån nu!
    dax för ev uppehåll eller?
    och var kan man köra på under uppehållet ist?
    tacksam för svar, känner mig lite osäker på detta område!

    #703489
    SethRonland wrote:
    Allt du vill veta om Kreatin!

    10-20 gram (möjligtvis mer om man väger över 100kg) om dagen räcker.

    ”Obsession is a word lazy people use for those who are dedicated”
    Seth Ronland

    Gäller detta under den första fasen också? Enligt beskrivningen av Creatine Monohydrate från Stair Nutrition ska man ta 4 portioner/dag de första 5 dagarna. En portion innehåller 6 g Kreatin, dvs. 24 gram kreatin. Efter det skulle man ta en portion endast, dvs 6 g Kreatin. Tack för en skitbra beskrivning för övrigt :)

    #703490

    Åsikter om Kreatin Ethyl Ester? Funkar det lika braa eller tom bättre som en del påstår?

    Har tänkt prova på Kreatin men vill inte gå upp i vikt mer än absolut nödvändigt.

    #703491

    Jag är nybörjare och är väldigt kass på de här med kreatin. Är det så att det kommer vätska i musklerna? Det vill man väl inte ha? Då är det väl lätt att tappa muskler ifall man slutar träna ett tag?

    #703492

    För om man slutar ta kreatin så försvinner vätskan och musklerna är inte lika ”svullna”?

    #703493
    oscarnnn wrote:
    För om man slutar ta kreatin så försvinner vätskan och musklerna är inte lika ”svullna”?

    :D

    Slutar man ta kreatin så försvinner vätskan, helt rätt. Och musklerna ser inte lika svullna ut. Även fast det förmodligen handlar om väldigt lite vätska man samlar på sig.
    Men du förlorar inte muskler för att du tappar vätska.

    Vatten = 1 sak
    Muskler = En annan sak

    #703494

    aa förstår att Muskler är en annan sak :P bara att jag inte visste hur jag skulle förklara :)

    Men hur mycket vätska brukar det handla om ungefär?

    #703495

    Har läst siffror i studier på att man samlar på sig 1-2 dl vätska under en kreatinkur!

    #703496

    okej :D tack för alla svar :)

    #703497

    Jag vet inte hur man citerar från tidigare sidor men jag vill iaf kommentara första sidans studie om njursvikt.

    Det säger absolut ingenting om kreatins eventuella skadlighet för njurar och lever om en person som tagit kreatin OCH andra kosttillskott kommer in till sjukhuset med sviktande njurar. En enskild person saknar totalt statistisk signifikans och att referera till ”studier” som gjorts på enskilda individer är förbjudet inom vetenskapen. Dessutom hade killen tagit andra ”kosttillskott” vilket också gör det helt omöjligt att veta vad som orsakade problemet.

    Kreatin har funnits länge och det mesta verkar tyda på att kreatin är helt ofarligt även på lång sikt. Att man får förhöjda kreatininvärden är en no-brainer som många inte verkar fatta utan drar direkt slutsatsen att njurarnas kreatininclearence är nedsatt. En nedsatt clearence är alltså en indikation på nedsatt njurfunktion.

    #703498

    Hej, här kommer en nybörjarfråga, hoppas på att någon kan svara på den. :)

    Vad är skillnaden mellan vanlig kreatin (kreatinmonohydrat tror jag det heter) och Kreatinpyruvat? Vilket är bättre?

    Tacksam för svar.

    A.D.

    #703499
    Armind wrote:
    Hej, här kommer en nybörjarfråga, hoppas på att någon kan svara på den. :)

    Vad är skillnaden mellan vanlig kreatin (kreatinmonohydrat tror jag det heter) och Kreatinpyruvat? Vilket är bättre?

    Tacksam för svar.

    A.D.

    Kreatinpyruvat kan nog anses något bättre men också dyrare så köp vanligt kreatinmonohydrat om du inte testat tidigare.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.