- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kosttillskott › Dosering kreatin
Har just köpt kreatin och har aldrig tagit något sådant förut.
Det är endast 100% monohyrate kreatin. På burken så rekommenderar de 2 teskedar per dag. 45 min före och efter träning.
Är det bra eller skall jag kanske ta lite mer nu i början eller till och med ta mer hela tiden. Typ ca 3 eller 4 teskedar?
Tack på förhand
Den som vet bättre får gärna rätta men:
När på dagen du intar kreatin spelar ingen roll då det ej verkar direkt, utan effekten kommer av att musklerna lagrar med tiden.
Du kan första veckan, ta 3-4 skedar utspritt över dagen för att snabbare lagring i musklerna, det funkar med 1sked / dag också och skillnaden är nog inte stor.
Därefter räcker det med 1sked/dag då högre doser ej visats ge mer effekt och bara är bortkastade pengar.
5-10 gram kreatin är vettigt att ta per dag beroende på kroppsvikt.
Tycker inte det är någon större anledning att göra uppladdningsfas som traditionellt är rekommenderat..
2st serveringar per dag gärna före och efter träningen…
Så har jag gjort de senaste 10åren.
Skippar ofta vilodagar och tar istället både före och efter träningen.
Jag skippar alltid uppladdningsfasen eftersom den är i min mening bara onödig. Jag kör 5g varje morgon vilodagar som träningsdagar
Ta det före och efter träning med tex juice då insulinet hjälper till att ”trycka in” det i musklerna,ca 5gram före,5gram efter.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY