Tips om proteindrycker

Home Forums Kosttillskott Tips om proteindrycker

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #660412
    CVN wrote:
    Lär dig läsa!

    Jag skrev att det inte spelar någon roll vilken tid under dagen man tillför proteintillskott[/b], inte att man ska inta sitt hela dags intag av protein under samma tillfälle. Och vad menar du med liten man? du verkar verkligen inte vara så smart…:)

    Det spelar visst roll, kanske inte så jättemkt för återhämtning där det mest är kolhydraterna som spelar in men för proteinsyntes, återuppbyggnad osv.

    #660413
    CVN wrote:
    Lär dig läsa!

    Jag skrev att det inte spelar någon roll vilken tid under dagen man tillför proteintillskott[/b], inte att man ska inta sitt hela dags intag av protein under samma tillfälle. Och vad menar du med liten man? du verkar verkligen inte vara så smart…:)

    Det är ganska viktigt att ”kosttajma” trodde jag du visste, direkt efter ett träningspass är kroppen i katabolt läge och tillför du protein snabbt så stimuleras proteinsyntesen

    #660414

    tusen tack för alla tips!

    Jag var på en hälsokostbutik idag och frågade lite, och fick tips om ett proteinpulver kallat ”Whey class”, som var bra som återhämtning samt gick man inte upp i vikt heller.
    Någon som vet något om det?

    #660415
    fenyletylamin wrote:
    Det är ganska viktigt att ”kosttajma” trodde jag du visste, direkt efter ett träningspass är kroppen i katabolt läge och tillför du protein snabbt så stimuleras proteinsyntesen

    Isf skulle det väl vara mer optimalt att inta protein före träning? För det är väl viktigare att ha stimulerad muskelproteinsyntes just under träningen?
    Fast isf är ju EAA > Vassle :)

    Jag kan ha fel!

    #660416
    Hanzi wrote:
    Någon som vet något om det?

    Vassleprotein är bra som sagt. Men det har inget med viktuppgång/viktnedgång i sig at göra.

    Du kan såklart gå upp i vikt ändå, på samma sätt kan du rasa nedåt i vikt trots massa gainers. Köp ett wheyprotein om du vill, en billigare variant är sannolikt mer prisvärt.

    #660417
    Giljotinen wrote:
    Isf skulle det väl vara mer optimalt att inta protein före träning? För det är väl viktigare att ha stimulerad muskelproteinsyntes just under träningen?
    Fast isf är ju EAA > Vassle :)

    Jag kan ha fel!

    Då aminosyror i fritt format ger starkare signaler för en ökning utav proteinsyntesen är detta att föredra framför vassle innan träningen.

    Dock ska EAA snarare ses som en signalsubstans än ett protein.

    #660418
    Anders Carlsson wrote:
    Det spelar visst roll, kanske inte så jättemkt för återhämtning där det mest är kolhydraterna som spelar in men för proteinsyntes, återuppbyggnad osv.
    fenyletylamin wrote:
    Det är ganska viktigt att ”kosttajma” trodde jag du visste, direkt efter ett träningspass är kroppen i katabolt läge och tillför du protein snabbt så stimuleras proteinsyntesen

    Jorgen, hoppas jag slipper varning för detta men men.

    Quote:
    The effect of 10-weeks of protein supplement timing on strength, power and body composition was examined in 33 resistance-trained men. Subjects were randomly assigned to either a protein supplement provided in the morning and evening (AM/PM; n = 13), or provided immediately prior to and immediately post workouts (PRE/POST; n = 13). In addition, seven subjects agreed to serve as a control (CTR) group and did not use any protein or other nutritional supplement. During each testing session subjects were assessed for strength (one repetition maximum [1-RM] bench press and squat), power (5 repetitions performed at 80% of 1RM in both the bench press and squat exercise) and body composition (DEXA). A significant main effect for all three groups in strength improvement was seen in 1RM bench press (120.6 ± 20.5 kg vs. 125.4 ± 16.7 at week 0 and week 10 testing, respectively) and 1RM squat (154.5 ± 28.4 kg vs. 169.0 ± 25.5 at week 0 and week 10 testing, respectively). However, no significant between group interactions were seen in 1RM squat or 1-RM bench press. Significant main effects were also seen in both upper and lower body peak and mean power, but no significant differences were seen between groups. No changes in body mass or body fat% were seen in any of the groups. Results indicate that the time of protein supplement ingestion in resistance-trained athletes during a 10-week training program does not provide any added benefit to strength, power or body compositional changes.
Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.